Z radością informujemy społeczność szkolną, że złożony przez naszą szkołę wniosek o zakwalifikowanie nas do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa przeszedł pomyślnie procedury weryfikacji i uzyskaliśmy w związku z tym dofinansowanie w wysokości 15.000 zł na zakup nowych książek do naszej biblioteki. Program ma na celu podniesienie poziomu czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez promowanie i wspieranie czytelnictwa, w tym zakup nowości wydawniczych. W celu umożliwienia wszystkim zainteresowanym uczniom, nauczycielom, rodzicom włączenia się w konsultowanie zakupów w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa prosimy o zgłaszanie propozycji tytułów ciekawych, atrakcyjnych książek, które mogłyby uzupełnić księgozbiór naszej biblioteki. Zapraszamy również do wypełnienia ankiet przygotowanych przez zespół koordynujący realizację programu.
I OTRZYMALIŚMY WSPARCIE FINANSOWE W RAMACH „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa” na lata
2016-2020
Cel główny: Uatrakcyjnienie księgozbiorów bibliotek szkolnych i pedagogicznych oraz wzmocnienie potencjału i roli bibliotek szkolnych i pedagogicznych.
Cele szczegółowe: 1. Zwiększenie atrakcyjności oferty bibliotek szkolnych i pedagogicznych przez zwiększenie udziału nowości wydawniczych w zbiorach bibliotek; 2. Wzrost dostępności książek w bibliotekach szkolnych i pedagogicznych; 3. Rozwój współpracy pomiędzy szkołami a bibliotekami publicznymi i bibliotekami pedagogicznymi.
II PRZEPROWADZENIE
ANKIETY CZYTELNICZEJ WŚRÓD UCZNIÓW, RODZICÓW III PODSUMOWANIE WYNIKÓW ANKIETY – UTWORZENIE LISTY KSIĄŻEK ZGODNIE Z WYBORAMI CZYTELNICZYMI IV LIST OTWARTY DO RODZICÓW – WPŁYW CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ MŁODEGO CZŁOWIEKA V WSPÓŁPRACA Z BIBLIOTEKĄ PEDAGOGICZNĄ W GORLICACH ORAZ BIBLIOTEKĄ PUBLICZNĄ W BOBOWEJ Drodzy Rodzice w
ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa pracownicy Biblioteki
Pedagogicznej w Gorlicach skierowali do Państwa list otwarty. Biblioteka szkolna
„Wpływ
czytania na rozwój młodego człowieka” Szanowni Państwo, jeśli Wasze dzieci regularnie czytają książki, nie musicie czytać tego listu. Wiecie już wszystko co napisano poniżej! Jeśli natomiast nie lubią czytać, poświęćcie 5 minut na przeczytanie tego tekstu, może któryś z wymienionych argumentów do nich przemówi? Czytanie to umiejętność, a jedyny sposób by ją zdobyć to właśnie czytanie. Oto kilka powodów, dla których warto czytać i zachęcać dzieci do sięgnięcia po książkę: Czytanie to klucz do sukcesu. To brzmi jak banał, ale to prawda. Pomaga w karierze, otwiera drogę do dalszej edukacji, samokształcenia, które jest niezbędne w dzisiejszych czasach. Sprawia, że stajecie się bardziej interesującymi, kreatywnymi i świadomymi ludźmi. Osoby, które potrafią czytać trudne teksty mają przewagę nad innymi w erze informacji. Umiejętność czytania skomplikowanych tekstów może np. uchronić przed podpisaniem niekorzystnej umowy, manipulacjami medialnymi, pomaga troszczyć się o zdrowie (etykiety produktów). Czytanie chroni przed wyzyskiem. Trzeba znać swoje prawa. Im więcej wiemy, tym mniejszą przewagę nad nami mają inni. Ludzie sukcesu czytają i zachęcają do tego innych. Czytanie sprawia, że stajemy się bardziej atrakcyjnymi ludźmi. To nie żart! Badania wykazują, że szeroko rozumiana inteligencja jest drugim po wyglądzie czynnikiem decydującym o atrakcyjności w oczach innych. Czytanie to szacunek do siebie i do innych. Ludzie oczytani są bardziej pewni siebie, mają wyższą samoocenę. Lepiej się wypowiadają i argumentują swoje racje. Czytanie daje podstawę do krytycznej analizy świata, poszerza horyzonty. Wiesz więcej, więc możesz ocenić, kto ma rację i jak powinno się postępować. Czytanie pozwala lepiej poznać i zrozumieć kim jesteś. Czytanie to nie tylko poznanie losów fikcyjnych bohaterów, lecz także spojrzenie w głąb siebie. Wejście w „cudze buty” pozwala na przeżywanie sytuacji, które nie były naszym udziałem. Czytanie czyni człowieka wrażliwszym. Umiejętność odniesienia danej sytuacji do przykładów z literatury rozwija empatię, czyli zdolność do rozumienia innych. Czytanie usprawnia pracę mózgu. Czytanie to siłownia dla mózgu. Funkcjonowanie mózgu przypomina funkcjonowanie mięśni. Czytanie angażuje mózg znacznie bardziej niż oglądanie obrazów. Poprawia pamięć, koncentrację, rozwija wyobraźnię. Czytanie rozwija, wzbogaca słownictwo. Zdarza się, że czasami brakuje słów aby wyrazić to co się czuje. Nadużywamy wyrażeń typu „no wiesz…”, „no więc…”, „fajnie”, „po prostu”. Czytanie pozwala nie tylko poznać nowe słowa, ale też uczy jak płynnie ich używać. Osobie elokwentnej łatwiej jest funkcjonować w społeczeństwie. Czytanie obniża poziom stresu. Wg badań, czytanie przez kilkanaście minut dziennie obniża poziom stresu. Ludzie, którzy czytają są szczęśliwsi. Mają swój świat, przemyślenia. Odpowiednio dobrane książki mogą pomóc osobom mającym problemy psychiczne i zdrowotne (biblioterapia). „Nie mam czasu na czytanie” to najczęstszy argument osób, które nie czytają książek. Szkoła, praca, zajęcia dodatkowe, trochę rozrywki i… dzień minął. Warto czytać, tylko kiedy??? Czytanie zajmuje znacznie mniej czasu, niż nam się wydaje. Obliczono, że jeżeli przeciętna książka liczy ok. 300 stron, to do jej przeczytania potrzeba średnio 6-8 godzin. Czytając 30 minut dziennie, miesięcznie możemy skończyć dwie książki. Jak wygospodarować 30 minut dziennie? Na początek można: Ograniczyć korzystanie z „pożeraczy czasu” (komunikatorów, mediów społecznościowych) Stworzyć nawyk. Można np. spróbować czytać 30 minut przed snem. Naukowcy stwierdzili, że godzinę przed zaśnięciem powinno się ograniczyć korzystanie z urządzeń emitujących niebieskie światło (monitory komputerów, ekrany telewizorów i telefonów). Wykorzystać momenty. Książki (w wersji papierowej lub elektronicznej) można czytać w różnych sytuacjach, np. jadąc autobusem, samochodem, czekając na wizytę u lekarza… Najważniejsza wskazówka! Czytajmy dla przyjemności! Nie zamęczajmy się książkami, na które nie mamy ochoty (z wyjątkiem lektur i literatury, którą po prostu trzeba znać). W życiu musimy robić rzeczy, na które nie mamy ochoty, np. wstawać rano do pracy, chociaż wolelibyśmy sobie jeszcze pospać. Tak samo traktujmy książki-niektóre z nich trzeba znać, a dla przyjemności czytać inne…Jeśli po 30 minutach czytania z ulgą gasimy światło, to znaczy, że wybór nie był udany. Dobra książka wciąga. Życzymy wielu pięknych chwil z książką.
Z wyrazami szacunku Pracownicy Biblioteki Pedagogicznej w Gorlicach
Informujemy, że Biblioteka
Pedagogiczna w Gorlicach zaprasza Propozycje książkowe dla nauczycieli i rodziców dostępne w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Nowym Sączu Filii w Gorlicach
Kreatywne szkoły. Oddolna rewolucja, która zmienia edukację. Robinson Ken, Aronica Lou
„Książka Kreatywne szkoły – pełna przykładów, przełomowych badań i rekomendacji profesjonalistów z całego świata, a także napisana z właściwym Robinsonowi wciągającym stylem i poczuciem humoru – zainspiruje nauczycieli, rodziców, dyrektorów szkół i decydentów, by na nowo przemyśleli prawdziwą naturę i cele edukacji. Co możesz zrobić? Niezależnie od tego, czy jesteś uczniem, nauczycielem, rodzicem, dyrektorem placówki czy decydentem, jeśli w jakikolwiek sposób jesteś zaangażowany w edukację, możesz być częścią zmiany. Obowiązkowa lektura dla każdego, komu zależy na tym, by dzieci przestały tracić swoje talenty. Zmusza nas do przemyślenia na nowo, co tak naprawdę oznacza szkolnictwo, uczenie i kreatywność”. Opis ze strony księgarni internetowej
Uchwycić Żywioł. Robinson Ken, Aronica Lou „ Czy znasz swoje naturalne talenty? Czy odkryłeś pasję? Czy wiesz, jakie są największe uzdolnienia Twoich dzieci? Twój Żywioł to miejsce, w którym naturalne talenty spotykają się z pasją. Kiedy ludzie są w swoim Żywiole, czują się prawdziwie sobą, są szczęśliwi i dochodzą do największych osiągnięć. Ken Robinson przez całą karierę pracował jako pedagog: nauczyciel, wykładowca, a także reformator systemów edukacji. Jest głęboko przekonany, że każdy z nas rodzi się z ogromnym pokładem naturalnych talentów. Niestety wielu z nas ich nie odkrywa, a jedną z głównych przyczyn jest edukacja. W tej książce autor pokazuje, jak na nowo połączyć się z naturalnymi talentami, odkryć pasję i znaleźć się w swoim Żywiole.” Opis ze strony księgarni internetowej
Nie strach się bać. Cohen Lawrence J. „Potwory pod łóżkiem, pierwszy dzień w nowej szkole, udział w zawodach sportowych – wszystko to może wywoływać u dziecka lęki, obawy, niepokoje. Bezradni rodzice nie wiedzą, jak pomóc przestraszonemu dziecku zacząć odczuwać nieskrępowaną radość dzieciństwa. Gdzieś w głębi swojej istoty każdy lęk obraca się wokół rzeczy ważnych, na przykład opuszczenia albo bezpieczeństwa. Lawrence J. Cohen przedstawia specjalny zestaw mądrych i skutecznych strategii na oswajanie lęków, które łączą radosną zabawę z głębokim zrozumieniem dla emocji dziecka, miłością, empatią i akceptacją. Autor kładzie nacisk na ogromną wagę bliskiej relacji z dziećmi, która pozwala łagodnie pomóc lękliwemu dziecku przeciwstawić się strachom i zacząć cieszyć się życiem pełnym radości z odkrywania nieznanych obszarów. Pokazuje, jak dzięki mądremu rodzicielstwu zapewnić dziecku mocne poczucie bezpieczeństwa, aby nabrało odwagi do zmierzenia się ze swoim lękiem.” Opis ze strony księgarni internetowej
Burza w mózgu nastolatka. Daniel J. Siegel
„To książka, w której neuropsycholog Daniel Siegel rozprawia się z mitami na temat dorastania i nastolatków. Twierdzi, że zmiany, jakie wtedy zachodzą mają niewiele wspólnego z szalejącymi hormonami, lecz wynikają przede wszystkim z procesów przebudowy mózgu i tworzenia się nowych połączeń. Ten okres od dwunastego do dwudziestego czwartego roku życia decyduje o tym, kim staniemy się w przyszłości. Zdaniem Siegela, nabywamy wtedy wielu ważnych umiejętności i przygotowujemy się do opuszczenia domu rodzinnego. Skłonność do ryzyka, intensywna emocjonalność, zainteresowanie nowością to ważne i cenne cechy nastolatków, dzięki którym mogą wypracować nowe strategie radzenia sobie z wyzwaniami współczesnego świata.” Opis ze strony księgarni internetowej
Radzenie sobie młodzieży w sytuacjach trudnych. Danuta Borecka-Biernat, Paweł Kurtek, Agata Woźniak-Krakowian „Książka stanowi istotny głos w dyskusji nad uwarunkowaniami, specyfiką, sposobami przezwyciężania i skutkami sytuacji trudnych, które są udziałem młodzieży. Umożliwi ona pogłębienie refleksji nad znaczeniem sytuacji trudnych, ich istotą, poszukiwaniem sposobów konstruktywnego rozwiązywania tych sytuacji przez młodzież.” Opis ze strony księgarni internetowej
W pułapce myśli Jak skutecznie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem. Hayes Steven, Smith Spencer „Polskie wydanie światowego bestsellera literatury psychologicznej! Pełen wiedzy i humoru tekst został napisany niezwykle przystępnym językiem, pozbawionym sztampowego żargonu psychologicznego, dzięki czemu czyta się go jednym tchem. To nie tylko fascynujący przewodnik po ludzkim umyśle, ale przede wszystkim rewolucyjne narzędzie służące zmianie własnego życia. Zgodnie z główną tezą książki cierpienie psychiczne jest nieodłączną częścią życia. Nie da się uniknąć przykrych doświadczeń, trudnych emocji, rozczarowań, stresu czy negatywnych myśli. Możemy jednak nauczyć się funkcjonować mimo bolesnych przeżyć.” Opis ze strony księgarni internetowej Szkoła neuronów. Marek Kaczmarzyk „Trudności w porozumiewaniu się z dorosłymi, łamanie reguł, narażanie się na ryzyko, niechęć do sprawdzonych metod rozwiązywania problemów, kłopoty z zasypianiem... To tylko niektóre z elementów codzienności nastolatka, dodatkowo stojącego dzisiaj w obliczu problemów i zadań, z którymi nie mieliśmy do czynienia w historii naszego gatunku. Jaki jest praktyczny sens etapu życia, w którym wszystko robimy inaczej niż trzeba? Najnowsze odkrycia neuronauk, zwłaszcza związane z rozwojem ośrodkowego układu nerwowego, wyjaśniają wiele zjawisk dotyczących zachowań nastolatków, które wcześniej były dla nas niezrozumiałe i uważaliśmy za szkodliwe. Z proponowanej przez autora perspektywy konflikt pokoleń jest nie tylko zrozumiały, ale wręcz konieczny. Napięcie pomiędzy ludźmi będącymi na różnym etapie rozwoju jest tu siłą, która właściwie wykorzystana służy interesom obu stron.” Opis ze strony księgarni internetowej
Mózg nastolatka. Jak przetrwać dorastanie własnych dzieci. Frances E. Jensen, Amy Ellis Nutt „Z naukową precyzją i przystępnym językiem "Mózg nastolatka" rzuca nowe światło na funkcjonowanie mózgu w okresie dorastania. Frances E. Jensen, neurolog o międzynarodowej sławie i matka dwójki chłopców, opierając się na badaniach i swoim klinicznym oraz rodzicielskim doświadczeniu proponuje rewolucyjne spojrzenie na naukową koncepcję rozwoju mózgu. Wnioski z jej rzetelnej i dogłębnej analizy Jensen w błyskotliwy sposób przekłada na praktyczne wskazówki dla rodziców i nauczycieli, jak pomóc ich nastoletnim podopiecznym przetrwać trudny okres dojrzewania i łagodnie wejść w dorosłość. Cenne źródło informacji dla rodziców, pracowników socjalnych, nauczycieli i wszystkich osób, które w jakikolwiek sposób są związane z nastolatkami." Opis ze strony księgarni internetowej
Unikat. Biologia wyjątkowości. Marek Kaczmarzyk
„Biologia uczy, że każdy z nas jest wyjątkowy już na samym początku naszego istnienia. Nasz rozwój jest realizacją potencjału, którego główną cechą jest właśnie niepowtarzalność. Perspektywa przyjęta w tej książce pozwala zrozumieć, jak bardzo ważne jest to, że każdy człowiek to unikat, i jak cenna jest różnorodność z tego wynikająca. Mechanizmy, które sprzyjają różnorodności, są wpisane w rozwój człowieka. Mierząc wszystkich jedną miarą, narażamy się na straty, których nie można będzie odrobić. Dla dzieci oznacza to nieodkryte talenty, brak motywacji i przekonanie, że inny sposób myślenia to ich problem. Dla nas wszystkich może stać się przyczyną porażki w przyszłości, kiedy zabraknie ludzi myślących w nietypowy sposób, zdolnych rozwiązać problemy, których dzisiaj nie jesteśmy sobie w stanie wyobrazić.” Opis ze strony księgarni internetowej
„Co pozwala nam stawiać czoła wielu przeciwnościom? Dzięki czemu możemy nie tylko się z nimi zmierzyć i je pokonać, ale także wyjść z trudnej sytuacji silniejsi niż wcześniej? W jaki sposób kształtuje się nasza zdolność radzenia sobie z wyzwaniami i elastycznego przystosowywania się do zmiennych, nie zawsze sprzyjających okoliczności? Nasza droga życiowa zależy od trzech czynników: tego, jak radzimy sobie z trudnościami, jak chronimy swoje słabości oraz jak zwiększamy swoje zasoby. Nie zawsze mamy wpływ na innych ludzi i okoliczności zewnętrzne. Możemy jednak polegać na swoich siłach wewnętrznych, wzmacniać je i rozwijać. O tym, jak to robić, pisze w swojej książce Rick Hanson. Nasze mentalne zasoby stanowią o naszej rezyliencji, czyli umiejętności radzenia sobie z przeciwnościami i stawiania czoła wyzwaniom na drodze do wykorzystania pojawiających się możliwości. Książka napisana przyjaznym, jasnym i pełnym życzliwości stylem. Stanowi nieocenione źródło wiedzy i narzędzie do codziennej pracy.” Opis ze strony księgarni internetowej
„W trakcie czytania kolejnych rozdziałów „Prokrastynacja. Odłóż odkładanie na zawsze”, pojawia się przede wszystkim zrozumienie sensu odróżniania prokrastynacji od lenistwa. Jeżeli termin „lenistwo” jest zamykający na możliwość zmiany, termin prokrastynacja otwiera i na możliwość poszukiwania przyczyny, i na zmianę wzorca zachowań. Piotr Modzelewski w swojej książce pokazuje, że powodów odkładania na później jest naprawdę bardzo dużo i uważne przyjrzenie się im, może nam pomóc, w zmianie tego schematu. Zamiast stać w miejscu i czuć wyrzuty sumienia, że nie robimy tego, co naprawdę ważne, możemy odnaleźć autentyczną przyczynę naszego odkładania na później i ją przepracować”. Opis ze strony księgarni internetowej Tony Buzan „Wystarczy spojrzeć na przykłady zapisków genialnych twórców, takich jak Edison, Leonardo da Vinci czy Beethoven, by zrozumieć, jak daleko odbiegają od martwego schematu ,,linijka pod linijką". Przedstawiona tu koncepcja jest rewolucją w pracy umysłowej! Okazuje się bowiem, że sposób, w jaki zapisujemy myśli, albo ogranicza, albo pobudza naszą kreatywność oraz sprawność pamięci. Mapy twoich myśli należą do najważniejszych książek napisanych na przełomie wieków dla osób, które pragną w pełni wykorzystać potencjał swojego umysłu. Ten wyjątkowy podręcznik wyjaśnia fundamentalne zasady przebiegu procesów myślowych w mózgu oraz ukazuje, jak uwolnić niewykorzystaną potęgę myślenia i nią pokierować.” Opis ze strony księgarni internetowej Siła małych celów. Zasada 1%, czyli jak osiągnąć sukces dzięki drobnym zmianom. Tom O`Neil „Jeżeli nienawidzicie swojej pracy, tkwicie w związku, z którego uleciała już dawna magia, albo walczycie ze zbędnymi kilogramami, Tom O’Neil podpowiada, co zrobić, aby odnieść sukces za pomocą zasady jednego procenta. Przykłady z życia wzięte, proste zadania do wykonania oraz 30-dniowy, starannie ułożony program. Wystarczy spróbować, a zasada jednego procenta przeniknie na stałe do waszego sposobu myślenia, a wy sami zaczniecie wreszcie żyć pełnią życia. Okazuje się, że duże i trwałe sukcesy osiąga się dzięki drobnym - niejako jednoprocentowym - zmianom, które wprowadza się w życie po jednej za każdym razem.” Opis ze strony księgarni internetowej
„Badania Biblioteki Narodowej pokazują, że książki czyta dziś zastraszająco niski odsetek zarówno dorosłych, jak i młodych Polaków. Tylko kilkanaście procent naszych rodaków sięga po sześć lub więcej książek rocznie. W Szwecji czyta większość społeczeństwa. Przeciętny Szwed na czytanie poświęca 20 minut dziennie. Szwedzka literatura podbija też świat, choć pisana jest w języku, którym mówi zaledwie dziewięć milionów ludzi. Jak to możliwe, że w tym niedalekim od nas kraju czytanie jest czymś tak powszechnym, autorzy otrzymują wysokie honoraria, biblioteki dla dorosłych i dla dzieci pełne są nowości, a literatura jest oczkiem w głowie rządzących? Czy szwedzki sposób patrzenia na literaturę i promocję czytelnictwa różni się od naszego? Czy Szwecja mierzy się z podobnymi do naszych problemami? I w jaki sposób walczymy dziś o poprawę czytelnictwa w Polsce? Na te i wiele innych pytań odpowiadają autorki książki.” Opis ze strony księgarni internetowej
„Poradnik dla nauczycieli, którzy szukają sposobów na przekonanie swoich uczniów do czytania. Autor książki – doświadczony nauczyciel – stworzył metodę, która pomaga polonistom w dyskretnym i skutecznym kształtowaniu aktywnych postaw czytelniczych. Liczne ćwiczenia zawarte w książce umiejętnie wskazują uczniom pułapki stojące przed niewprawnym czytelnikiem. Zachęcają do codziennej lektury oraz kształtują umiejętność rozumienia czytanego tekstu. Książka została przygotowana tak, by można ją było bez trudu wykorzystać podczas pracy w szkole. Zawarte w publikacji krótkie zestawy ćwiczeń należy stosować w trakcie lekcji jako rozgrzewające przerywniki, które stopniowo przemieniają uczniów w świadomych czytelników.” Opis ze strony księgarni internetowej To Twoje życie. Pokochaj je. Katarzyna Miller, Joanna Olekszyk „Psycholożka Katarzyna Miller wspólnie z dziennikarką Joanną Olekszyk w 24 rozmowach-lekcjach poruszają tematy bliskie każdemu z nas: problem z poczuciem własnej wartości, samotność w związku, lęk przed bliskością, sztywność w relacjach, nieumiejętność wyznaczania granic, głód akceptacji, bolesne dzieciństwo czy dawne urazy. Tłumaczą, skąd się wzięły i jaką rolę mają do odegrania. Radzą, by spojrzeć na nie w nowy sposób i włożyć trochę wysiłku w zmianę swojego myślenia (pomogą w tym praktyczne ćwiczenia pod koniec każdego rozdziału). Ostatecznie to tylko od ciebie zależy, jakie będziesz mieć życie. A może być naprawdę cudowne! Opis ze strony księgarni internetowej
Nastolatki. Kiedy pozwolić? Kiedy zabronić? Robert J. MacKenzie Autor bestsellera „Kiedy pozwolić? Kiedy zabronić?” ratuje nas ponownie! Tym razem poradnikiem dla rodziców nastolatków, w którym wyjaśnia, jak skutecznie wprowadzić dyscyplinę, wspomóc właściwy rozwój nastoletniego dziecka oraz zbudować z nim trwałą i zdrową relację. Dzięki lekturze dowiesz się, jak: zrozumieć swojego upartego i zbuntowanego nastolatka, ustalić jasne, solidne i zdrowe granice, które Twoje dziecko uszanuje, zmotywować młodego człowieka do komunikacji i współpracy, rozwinąć w sobie cierpliwość i tolerancję dla zachowań typowych dla nastolatków, egzekwować jasne i logiczne konsekwencje za złe zachowanie, decydować o przyznaniu dodatkowych przywilejów i większej swobody. Powyższy opis pochodzi od wydawcy.
Propozycje książkowe dla uczniów dostępne w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Nowym Sączu Filii w Gorlicach Seria książek : Chcę być kimś! T.1 – 3 Michał Zawadka "Chcę być kimś! czyli jak osiągać cele w czasach, gdy wszyscy dookoła mają wywalone" to jedyna seria polskich książek dla młodzieży z zakresu rozwoju osobistego. Publikacja swoją treścią pyta, odpowiada, prowokuje do myślenia i działania. Rozwiązuje problemy, kiedy trzeba daje przysłowiowego „kopa” i zmienia sposób podejścia do życia, by po przeczytaniu młody człowiek zrozumiał siebie i raz na zawsze zapamiętał, że JEST WYJĄTKOWY i ma prawo odnieść sukces! Oczywiście przy swoim zaangażowaniu… :) „Chcę być kimś” to nie tylko książka, to sposób myślenia i życia. Dzięki niej czytelnicy zbudują wiarę w siebie i zainspirują się do działania. To „miejsce”, w którym młodzi ludzie, zamiast usłyszeć paplanie, że są do „bani” i że do niczego się nie nadają, dowiedzą się, jak wiele znaczą i jak dużo są w stanie zdziałać. Autor wskazuje, jak budować wartościowe relacje i podejmować odpowiednie decyzje. Michał Zawadka docenia indywidualność każdego odbiorcy, pokazuje wagę proaktywności i samodyscypliny.” Opis ze strony księgarni internetowej
Nastolatkiem być... Opowiadania terapeutyczne dla młodzieży wraz ze scenariuszami zajęć biblioterapeutycznymi. Dominika Banaś,Lidia Ippoldt, Marta Jurek „Okres adolestencji jest szczególnie ważny, to okres licznych przemian. Jest to czas, w którym młody człowiek nabywa nowych umiejętności, uczy się podejmowania dojrzałych decyzji, radzenia sobie z problemami. Częste przechodzenie przez kolejne fazy adolestencji staje się źródłem licznych problemów, które dotykają młodych ludzi i ich rodziców, a sposoby ich rozwiązywania determinują dalszy rozwój psychiczny młodzieży. Książka zawiera teksty terapeutyczne, z których mogą skorzystać nauczyciele ale także młodzi czytelnicy. Opis ze strony księgarni internetowej
Techniki samorozwoju Natalia Minge, Krzysztof Minge Lektura poradnika, dzięki licznym wskazówkom, poradom
i ponad 150 ćwiczeniom, pomoże ci w pełni wykorzystać niezwykłe możliwości
twojego mózgu. Przekonasz się również, że ludzka pamięć właściwie nie ma
ograniczeń – trzeba tylko nauczyć się z niej właściwie korzystać! - jak poszerzyć pole widzenia i dzięki temu czytać szybciej? - na czym polega metoda haków – jedna z technik zapamiętywania? - w jaki sposób żonglowanie wpływa na rozwój umysłu? - po co ci szczęśliwy długopis na egzaminie? - jak uczyć się słówek w języku obcym metodą wyzwalaczy? Powyższy opis pochodzi od wydawcy. Biblioteka Pedagogiczna w Gorlicach przy ul. Wróblewskiego 10 (Dom Nauczyciela) Zaprasza w następujących godzinach: poniedziałek 10:00 - 17:00 wtorek 10:00 - 17:00 środa 10:00 - 15:00 czwartek 10:00 - 17:00 piątek 10:00 - 17:00 GRADKA DLA MIŁOŚNIKÓW LITERATURY - ważniejsze wydarzenia literackie, w których możesz wziąć udział nie wychodząc z domu. Link dla zainteresowanych poniżej:http://karnet.krakow.pl/wydarzenia/literatura,25 SPRAWOZDANIE Z DZIAŁAŃ PODJĘTYCH W RAMACH NARODOWEGO PROGRAMU ROZWOJU CZYTELNICTWA W ZESPOLE SZKÓŁ ZAWODOWYCH IM. STANISŁAWA WYSPIAŃSKIEGO W BOBOWEJ
W
ramach NPRCz – Priorytet III, dotyczącego rozwijania
zainteresowań uczniów przez promowanie Zaplanowano i zrealizowano następujące działania: 1. Zakupy książek konsultowane były z uczniami, nauczycielami i rodzicami. We wrześniu 2020r. wśród uczniów, rodziców i nauczycieli przeprowadzono ankietę dotyczącą tytułów książek, które chcieliby znaleźć w naszej bibliotece. W oparciu o ankietę oraz po konsultacji z kierownikiem Biblioteki Publicznej w Bobowej została przygotowana lista książek, zaakceptowana przez Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski. 2. Została podjęta współpraca z Biblioteką Pedagogiczną w Gorlicach. Współpraca z Biblioteką Publiczną w Bobowej trwa od lat. 3. Wydarzenia promujące czytelnictwo z udziałem uczniów. · Uczniowie naszej szkoły wzięli udział w wydarzeniu lokalnym - „Narodowe Czytanie Balladyny” Juliusza Słowackiego, które miało miejsce w Parku przyrodniczo geologicznym w Bobowej z udziałem nauczycieli z naszej szkoły. · W ramach współpracy z Centrum Kultury i Promocji Gminy Bobowa, oraz z Biblioteką Publiczną młodzież naszej szkoły wzięła udział w XXI Międzynarodowym Festiwalu Koronki Klockowej. Uczniowie zwiedzili wystawę i zapoznali się z literaturą związaną z koronkarstwem – nowością wydawniczą „Bobowska Koronka Klockowa – Wizytówka Marki Karpackiej” autorstwa Anny Rumińskiej. · „ Bobowa, Historia, Zabytki ” – akcja promująca książkę pod tym samym tytułem. W czytelni przygotowano wystawę związaną z historią Bobowej i ludźmi związanymi z Bobową na przestrzeni dziejów. Wyeksponowano i udostępniono uczniom wszystkie książki o Bobowej, znajdujące się w bibliotece szkolnej.
· „ Patroni 2020 roku”- uczczenie pamięci o dokonaniach czwórki Polaków oraz dwóch ważnych wydarzeń w historii. – wystawa promująca książki biograficzne i historyczne. · „ Książka najlepszym przyjacielem na długie jesienne wieczory” – wystawa polecająca nowości Biblioteki Publicznej w Bobowej.
· „Olga Tokarczuk i jej twórczość” – gazetka przybliżająca postać Noblistki i jej książki. · „Najlepiej czytająca klasa w szkole” oraz „Najlepiej czytający uczeń” (całoroczny konkurs) · „Zakładka do książek” (konkurs). · Na stronie szkoły umieszczone zostały propozycje nowości wydawniczych wraz z recenzjami z księgozbioru Biblioteki Pedagogicznej w Gorlicach, przeznaczone dla uczniów, rodziców, nauczycieli. · Wychowawcy klas przygotowali w formie zdalnej zajęcia z młodzieżą według scenariuszy przygotowanych przez pracowników Biblioteki Pedagogicznej w Gorlicach, którzy udostępnili scenariusze zajęć w formie online ( w czasie zdalnego nauczania). · Na stronie szkoły zamieszczono również informacje o wydarzeniach literackich, w których każdy może wziąć udział nie wychodząc z domu (czas pandemii). 4. W związku z zamknięciem szkół w październiku i brakiem możliwości zorganizowania zebrań z rodzicami na stronie szkoły umieszczony został list otwarty, skierowany do rodziców a napisany przez pracowników Biblioteki Pedagogicznej w Gorlicach pt. „Wpływ czytania na rozwój młodego człowieka”. 5. Organizacja pracy biblioteki szkolnej została dostosowana do potrzeb uczniów aby mieli możliwość wypożyczania książek na okres ferii zimowych i wakacji. 6. Poszczególne klasy realizowały projekty promujące czytelnictwo i książki. Projekty edukacyjne z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej realizowało 8 oddziałów klasowych. Poniżej przedstawiono krótki opis zrealizowanych projektów: Klasa IaT – „ Poznajemy życie i twórczość patrona szkoły Stanisława Wyspiańskiego”. Celem projektu było zaznajomienie z życiem i twórczością artysty. Z wybranych książek i zasobów internetowych wybrano fragmenty przedstawiające życiorys poety, słynne cytaty z jego dzieł oraz reprodukcje prac malarskich i projekty przestrzenne artysty. Klasę podzielono na trzy grupy, którym przydzielono wybrane kwestie do przygotowania, głośnego przeczytania i prezentacji w trakcie lekcji wychowawczej. Fragmenty tekstu zostały wzbogacone prezentacją reprodukcji dzieł malarskich i pokazem filmów z uroczystości Obchodów Dni Patrona Szkoły, prezentujących scenki z „Wesela”. Szczególną uwagę zwrócono na związki artysty z Bobową, bogatą twórczość oraz miejsca pamięci poświęcone Stanisławowi Wyspiańskiemu. Klasa IaSB – „Dzień głośnego czytania fragmentów „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. Uczniowie przygotowali mini spektakl oparty na fragmencie utworu z podziałem na role. Czytaniu tekstu towarzyszył podkład muzyczny. Klasa IIaT – „To warto przeczytać”. Konkurs na plakat reklamujący wybraną książkę ze zbiorów biblioteki szkolnej. Głównym celem konkursu było stworzenie plakatu, który zainspiruje do czytania książek, popularyzację czytelnictwa, rozwijanie wyobraźni i twórczego myślenia, kreatywności a także przybliżenie wiedzy na temat plakatu jako formy sztuki użytkowej. Wszystkie wykonane przez uczniów plakaty były bardzo pomysłowe i wykonane różnymi technikami. Nagrodzone prace będą stanowić dekorację w klasopracowni j. polskiego, a także zachęcać uczniów do czytania. Klasa IIbT – „Twórczość artystyczna Stanisława Wyspiańskiego”. Konkurs plastyczny skierowany do całej społeczności szkolnej. Klasa na podstawie zasobów biblioteki szkolnej zapoznała się z twórczością artystyczną St. Wyspiańskiego. Na podstawie zgromadzonej wiedzy uczniowie opracowali regulamin konkursu. Celem konkursu było poszerzenie wiedzy na temat patrona szkoły, rozwijanie zainteresowań twórczych oraz mobilizowanie do pracy nad własnymi uzdolnieniami. Klasa zrealizowała również inne projekty czytelnicze : - „Nie jestem sam, ja książkę mam!”, którego celem było rozwijanie i poszerzanie wiedzy o świecie, wspomaganie rozwoju emocjonalnego i moralnego młodzieży oraz kształtowanie pozytywnych postaw. – „Książki nigdy nie bywają w złym humorze”, który miał na celu zapobiegać uzależnieniom od telefonów i komputerów. Klasa IIaSB – „Znani Bobowianie w historii miasta –
Bolesław Wieniawa Długoszowski”. Celem projektu było przedstawienie osoby
Bolesława Długoszewskiego, postaci niezwykle barwnej, znanej szczególnie Klasa IIbSB – „Ubierz się w książkę”. Zorganizowany konkurs klasowy zachęcił uczniów do odwiedzenia biblioteki szkolnej w celu wyszukania książek, w które mogli „ubrać” siebie. Był to konkurs polegający na wkomponowaniu okładki książki w pasujące do niej otoczenie, osobę tak by powstało złudzenie jedności z książką. Dużą rolę odegrała perspektywa, organizacja tła, poza czy pasujący strój. Uczniowie mogli wykazać się kreatywnością i zaprezentować oryginalne pomysły. ![]() Klasa IIIaSB - „Tworzymy blog promujący czytelnictwo wśród koleżanek i kolegów – Świat Naszych Książek”. Celem projektu była popularyzacja czytelnictwa w gronie rówieśników. Każdy uczeń miał przygotować recenzję swojej ulubionej książki, którą ostatnio przeczytał. Na lekcji wychowawczej uczniowie promowali swoją ulubioną książkę. Klasa utworzyła blog promujący czytelnictwo. Dwie uczennice wyszukały stronę do tworzenia darmowych blogów, pozostali uczniowie opisali swoją ulubioną książkę. Następnie wszystkie informacje zostały zamieszczone na klasowym blogu „Świat Naszych Książek”. Efekty projektu : powstanie bloga klasowego promującego książki, zachęcanie do czytania osób które bardzo mało czytają. Klasa IVaT – „Albumy
z dziełami Stanisława Wyspiańskiego i wirtualne wędrówki z aplikacją Google
Arts & Culture”. Celem projektu była popularyzacja dzieł sztuki Stanisława
Wyspiańskiego w klasycznej 7. Przy zakupie książek uwzględniono potrzeby uczniów niepełnosprawnych. Wzięto pod uwagę propozycje pedagoga szkolnego, nauczycieli, wychowawców. Zakupiono audiobooki, książki o tematyce terapeutycznej, dla rodziców i nauczycieli książki dotyczące problemów osób niepełnosprawnych, książki dla uczniów niedostosowanych społecznie, książki poruszające problemy tolerancji, wyrozumiałości, integracji i pomocy innym. Program zintegrował różnorodne działania nauczycieli
bibliotekarzy, rodziców, dyrektora szkoły oraz rady pedagogicznej wokół
promocji czytelnictwa w szkole, a także w środowisku. Przyczynił się także do
wzbogacenia współpracy z innymi bibliotekami. Fundusze z NPRCz zostały przez
bibliotekę szkolną w pełni wykorzystane. Dzięki udziałowi w programie biblioteka wzbogaciła księgozbiór nie tylko o lektury szkolne, ale też o książki zgodne z potrzebami i zainteresowaniami czytelników. Nowości zakupione do biblioteki to bardzo atrakcyjne książki, często bestsellery, książki poczytnych autorów. W związku z krótkim czasem na realizację zadań z NPRCz prace przebiagały bardzo intensywnie. Czas pandemii oraz przejście na zdalne nauczanie również miało wpływ na realizację zadań, niektóre z nich przeprowadzane były on-line. Mamy nadzieję, że po powrocie uczniów do szkoły biblioteka ożyje, wzrośnie zainteresowanie i aktywność czytelnicza, a regały z nowościami przyciągać będą coraz większą liczbę uczniów. Myślimy, że nowodoposażony księgozbiór dostarczy uczniom wielu wrażeń, rozbudzi zainteresowania, dyskusje na temat przeczytanych książek oraz zainicjuje nowe, ciekawe działania na rzecz promowania czytelnictwa. Książki zakupione do biblioteki szkolnej w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa:
Sporządzono: 11.12.2020 r. |