NARODOWY PROGRAMU ROZWOJU CZYTELNICTWA


    Z radością informujemy społeczność szkolną, że złożony przez naszą szkołę wniosek o zakwalifikowanie nas do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa przeszedł pomyślnie procedury weryfikacji i uzyskaliśmy w związku z tym dofinansowanie w wysokości 15.000 zł na zakup nowych książek do naszej biblioteki. 
    Program ma na celu podniesienie poziomu czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez promowanie i wspieranie czytelnictwa, w tym zakup nowości wydawniczych. W celu umożliwienia wszystkim zainteresowanym uczniom, nauczycielom, rodzicom włączenia się w konsultowanie zakupów w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa prosimy o zgłaszanie propozycji tytułów ciekawych, atrakcyjnych książek, które mogłyby uzupełnić księgozbiór naszej biblioteki.
     Zapraszamy również do wypełnienia ankiet przygotowanych przez zespół koordynujący realizację programu. 

 

I     OTRZYMALIŚMY  WSPARCIE FINANSOWE W RAMACH

     „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa” 

na lata 2016-2020
Priorytet 3: rozwijanie zainteresowań uczniów przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci  i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych

 

 Cel główny:

              Uatrakcyjnienie księgozbiorów bibliotek szkolnych i pedagogicznych oraz wzmocnienie potencjału i roli bibliotek szkolnych i pedagogicznych.

 

 Cele szczegółowe: 

1.       Zwiększenie atrakcyjności oferty bibliotek szkolnych i pedagogicznych przez zwiększenie udziału nowości wydawniczych w zbiorach bibliotek;

2.      Wzrost dostępności książek w bibliotekach szkolnych i pedagogicznych;

3.      Rozwój współpracy pomiędzy szkołami a bibliotekami publicznymi i bibliotekami pedagogicznymi.

                                  

II   PRZEPROWADZENIE  ANKIETY  CZYTELNICZEJ  WŚRÓD UCZNIÓW, RODZICÓW
I NAUCZYCIELI


III  PODSUMOWANIE  WYNIKÓW  ANKIETY – UTWORZENIE LISTY  KSIĄŻEK   ZGODNIE Z WYBORAMI  CZYTELNICZYMI


IV  LIST OTWARTY DO RODZICÓW – WPŁYW CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ MŁODEGO CZŁOWIEKA   


V   WSPÓŁPRACA Z BIBLIOTEKĄ PEDAGOGICZNĄ W GORLICACH ORAZ BIBLIOTEKĄ PUBLICZNĄ W BOBOWEJ



 Drodzy Rodzice

w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa pracownicy Biblioteki Pedagogicznej w Gorlicach skierowali do Państwa list otwarty.
Zachęcamy wszystkich rodziców do zapoznania się z jego treścią.

Biblioteka szkolna

 

 

„Wpływ czytania na rozwój młodego człowieka”
– list otwarty do Rodziców od pracowników Biblioteki Pedagogicznej w Gorlicach

Szanowni Państwo,

jeśli Wasze dzieci regularnie czytają książki, nie musicie czytać tego listu. Wiecie już  wszystko co napisano poniżej! Jeśli natomiast nie lubią czytać, poświęćcie 5 minut na przeczytanie tego tekstu, może któryś z wymienionych argumentów do nich przemówi?

Czytanie to umiejętność, a jedyny sposób by ją zdobyć to właśnie czytanie. Oto kilka powodów, dla których warto czytać i zachęcać dzieci do sięgnięcia po książkę:

Czytanie to klucz do sukcesu. To brzmi jak banał, ale to prawda. Pomaga w karierze, otwiera drogę do dalszej edukacji, samokształcenia, które jest niezbędne w dzisiejszych czasach. Sprawia, że stajecie się bardziej interesującymi, kreatywnymi i świadomymi ludźmi. Osoby, które potrafią czytać trudne teksty mają przewagę nad innymi w erze informacji. Umiejętność czytania skomplikowanych tekstów może np. uchronić przed podpisaniem niekorzystnej umowy, manipulacjami medialnymi, pomaga troszczyć się o zdrowie (etykiety produktów). Czytanie chroni przed wyzyskiem. Trzeba znać swoje prawa. Im więcej wiemy, tym mniejszą przewagę nad nami mają inni.                                                                               Ludzie sukcesu czytają i zachęcają do tego innych.

Czytanie sprawia, że stajemy się bardziej atrakcyjnymi ludźmi. To nie żart! Badania wykazują, że szeroko rozumiana inteligencja jest drugim po wyglądzie czynnikiem decydującym o atrakcyjności w oczach innych.

Czytanie to szacunek do siebie i do innych. Ludzie oczytani są bardziej pewni siebie, mają wyższą samoocenę. Lepiej się wypowiadają i argumentują swoje racje. Czytanie daje podstawę do  krytycznej analizy świata, poszerza horyzonty. Wiesz więcej, więc możesz ocenić, kto ma rację i  jak powinno się postępować.

Czytanie pozwala lepiej poznać i zrozumieć kim jesteś. Czytanie to nie tylko poznanie losów fikcyjnych bohaterów, lecz także spojrzenie w głąb siebie. Wejście w „cudze buty” pozwala na  przeżywanie sytuacji, które nie były naszym udziałem. Czytanie czyni człowieka wrażliwszym. Umiejętność odniesienia danej sytuacji do przykładów z literatury rozwija empatię, czyli zdolność do rozumienia innych.

Czytanie usprawnia pracę mózgu. Czytanie to siłownia dla mózgu. Funkcjonowanie mózgu przypomina funkcjonowanie mięśni. Czytanie angażuje mózg znacznie bardziej niż oglądanie obrazów. Poprawia pamięć, koncentrację, rozwija wyobraźnię.

Czytanie rozwija, wzbogaca słownictwo. Zdarza się, że czasami brakuje słów aby wyrazić to co się czuje. Nadużywamy wyrażeń typu „no wiesz…”, „no więc…”, „fajnie”, „po prostu”. Czytanie pozwala nie tylko poznać nowe słowa, ale też uczy jak płynnie ich używać. Osobie elokwentnej łatwiej jest funkcjonować w społeczeństwie.

Czytanie obniża poziom stresu. Wg badań, czytanie przez kilkanaście minut dziennie obniża poziom stresu. Ludzie, którzy czytają są szczęśliwsi. Mają swój świat, przemyślenia. Odpowiednio dobrane książki mogą pomóc osobom mającym problemy psychiczne i zdrowotne (biblioterapia).

„Nie mam czasu na czytanie” to najczęstszy argument osób, które nie czytają książek. Szkoła, praca, zajęcia dodatkowe, trochę rozrywki i… dzień minął. Warto czytać, tylko  kiedy???

Czytanie zajmuje znacznie mniej czasu, niż nam się wydaje. Obliczono, że jeżeli przeciętna książka liczy ok. 300 stron, to do jej przeczytania potrzeba średnio 6-8 godzin. Czytając 30 minut dziennie, miesięcznie możemy skończyć dwie książki. Jak wygospodarować 30 minut dziennie? Na początek można:

Ograniczyć korzystanie z „pożeraczy czasu” (komunikatorów, mediów społecznościowych)

Stworzyć nawyk. Można np. spróbować czytać 30 minut przed snem. Naukowcy stwierdzili,  że godzinę przed zaśnięciem powinno się ograniczyć korzystanie z urządzeń emitujących niebieskie światło (monitory komputerów, ekrany telewizorów i telefonów).

Wykorzystać momenty. Książki (w wersji papierowej lub elektronicznej) można czytać w  różnych sytuacjach, np. jadąc autobusem, samochodem, czekając na wizytę u lekarza…

Najważniejsza wskazówka! Czytajmy dla przyjemności! Nie zamęczajmy się książkami, na które nie mamy ochoty (z wyjątkiem lektur i literatury, którą po prostu trzeba znać). W  życiu musimy robić rzeczy, na które nie mamy ochoty, np. wstawać rano do pracy, chociaż wolelibyśmy sobie jeszcze pospać. Tak samo traktujmy książki-niektóre z nich trzeba znać, a dla przyjemności czytać inne…Jeśli po 30 minutach czytania z ulgą gasimy światło, to  znaczy, że wybór nie był udany. Dobra książka wciąga.

Życzymy wielu pięknych chwil z książką.

 

Z wyrazami szacunku

Pracownicy Biblioteki Pedagogicznej w Gorlicach

 




Informujemy, że Biblioteka Pedagogiczna w Gorlicach zaprasza
do  korzystania ze swoich zasobów bibliotecznych.
Poniżej prezentuje ciekawe pozycje i nowości biblioteczne
zarówno dla uczniów, rodziców jak i nauczycieli.


Propozycje książkowe dla nauczycieli i rodziców dostępne w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Nowym Sączu Filii w Gorlicach

 

Kreatywne szkoły. Oddolna rewolucja, która zmienia edukację. 

Robinson Ken, Aronica Lou

 

„Książka Kreatywne szkoły – pełna przykładów, przełomowych badań i rekomendacji profesjonalistów z całego świata, a także napisana z właściwym Robinsonowi wciągającym stylem i poczuciem humoru – zainspiruje nauczycieli, rodziców, dyrektorów szkół i decydentów, by na nowo przemyśleli prawdziwą naturę i cele edukacji. Co możesz zrobić? Niezależnie od tego, czy jesteś uczniem, nauczycielem, rodzicem, dyrektorem placówki czy decydentem, jeśli w jakikolwiek sposób jesteś zaangażowany w edukację, możesz być częścią zmiany. Obowiązkowa lektura dla każdego, komu zależy na tym, by dzieci przestały tracić swoje talenty. Zmusza nas do przemyślenia na nowo, co tak naprawdę oznacza szkolnictwo, uczenie i kreatywność”.

Opis ze strony księgarni internetowej


Uchwycić Żywioł.                                                                                                             

Robinson Ken, Aronica Lou


„ Czy znasz swoje naturalne talenty? Czy odkryłeś pasję? Czy wiesz, jakie są największe uzdolnienia Twoich dzieci? Twój Żywioł to miejsce, w którym naturalne talenty spotykają się z pasją. Kiedy ludzie są w swoim Żywiole, czują się prawdziwie sobą, są szczęśliwi i dochodzą do największych osiągnięć.  Ken Robinson przez całą karierę pracował jako pedagog: nauczyciel, wykładowca, a także reformator systemów edukacji. Jest głęboko przekonany, że każdy z nas rodzi się z ogromnym pokładem naturalnych talentów. Niestety wielu z nas ich nie odkrywa, a jedną z głównych przyczyn jest edukacja. W tej książce autor pokazuje, jak na nowo połączyć się z naturalnymi talentami, odkryć pasję i znaleźć się w swoim Żywiole.”

Opis ze strony księgarni internetowej

 


Nie strach się bać.

Cohen Lawrence J.  


„Potwory pod łóżkiem, pierwszy dzień w nowej szkole, udział w zawodach sportowych – wszystko to może wywoływać u dziecka lęki, obawy, niepokoje. Bezradni rodzice nie wiedzą, jak pomóc przestraszonemu dziecku zacząć odczuwać nieskrępowaną radość dzieciństwa. Gdzieś w głębi swojej istoty każdy lęk obraca się wokół rzeczy ważnych, na przykład opuszczenia albo bezpieczeństwa. Lawrence J. Cohen przedstawia specjalny zestaw mądrych i skutecznych strategii na oswajanie lęków, które łączą radosną zabawę z głębokim zrozumieniem dla emocji dziecka, miłością, empatią i akceptacją.  Autor kładzie nacisk na ogromną wagę bliskiej relacji z dziećmi, która pozwala łagodnie pomóc lękliwemu dziecku przeciwstawić się strachom i zacząć cieszyć się życiem pełnym radości z odkrywania nieznanych obszarów. Pokazuje, jak dzięki mądremu rodzicielstwu zapewnić dziecku mocne poczucie bezpieczeństwa, aby nabrało odwagi do zmierzenia się ze swoim lękiem.”

Opis ze strony księgarni internetowej


Burza w mózgu nastolatka.

Daniel J. Siegel 

 

„To książka, w której neuropsycholog Daniel Siegel rozprawia się z mitami na temat dorastania i nastolatków. Twierdzi, że zmiany, jakie wtedy zachodzą mają niewiele wspólnego z szalejącymi hormonami, lecz wynikają przede wszystkim z procesów przebudowy mózgu i tworzenia się nowych połączeń. Ten okres od dwunastego do dwudziestego czwartego roku życia decyduje o tym, kim staniemy się w przyszłości. Zdaniem Siegela, nabywamy wtedy wielu ważnych umiejętności i przygotowujemy się do opuszczenia domu rodzinnego. Skłonność do ryzyka, intensywna emocjonalność, zainteresowanie nowością to ważne i cenne cechy nastolatków, dzięki którym mogą wypracować nowe strategie radzenia sobie z wyzwaniami współczesnego świata.”

Opis ze strony księgarni internetowej

Radzenie sobie młodzieży w sytuacjach trudnych.

Danuta Borecka-Biernat, Paweł Kurtek, Agata Woźniak-Krakowian

„Książka stanowi istotny głos w dyskusji nad uwarunkowaniami, specyfiką, sposobami przezwyciężania i skutkami sytuacji trudnych, które są udziałem młodzieży. Umożliwi ona pogłębienie refleksji nad znaczeniem sytuacji trudnych, ich istotą, poszukiwaniem sposobów konstruktywnego rozwiązywania tych sytuacji przez młodzież.”

 Opis ze strony księgarni internetowej


W pułapce myśli Jak skutecznie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem.

Hayes Steven, Smith Spencer

„Polskie wydanie światowego bestsellera literatury psychologicznej! Pełen wiedzy i humoru tekst został napisany niezwykle przystępnym językiem, pozbawionym sztampowego żargonu psychologicznego, dzięki czemu czyta się go jednym tchem. To nie tylko fascynujący przewodnik po ludzkim umyśle, ale przede wszystkim rewolucyjne narzędzie służące zmianie własnego życia. Zgodnie z główną tezą książki cierpienie psychiczne jest nieodłączną częścią życia. Nie da się uniknąć przykrych doświadczeń, trudnych emocji, rozczarowań, stresu czy negatywnych myśli. Możemy jednak nauczyć się funkcjonować mimo bolesnych przeżyć.”

Opis ze strony księgarni internetowej

Szkoła neuronów. Marek Kaczmarzyk

„Trudności w porozumiewaniu się z dorosłymi, łamanie reguł, narażanie się na ryzyko, niechęć do sprawdzonych metod rozwiązywania problemów, kłopoty z zasypianiem... To tylko niektóre z elementów codzienności nastolatka, dodatkowo stojącego dzisiaj w obliczu problemów i zadań, z którymi nie mieliśmy do czynienia w historii naszego gatunku. Jaki jest praktyczny sens etapu życia,   w którym wszystko robimy inaczej niż trzeba? Najnowsze odkrycia neuronauk, zwłaszcza związane z rozwojem ośrodkowego układu nerwowego, wyjaśniają wiele zjawisk dotyczących zachowań nastolatków, które wcześniej były dla nas niezrozumiałe i uważaliśmy za szkodliwe. Z proponowanej przez autora perspektywy konflikt pokoleń jest nie tylko zrozumiały, ale wręcz konieczny. Napięcie pomiędzy ludźmi będącymi na różnym etapie rozwoju jest tu siłą, która właściwie wykorzystana służy interesom obu stron.”

Opis ze strony księgarni internetowej


Mózg nastolatka. Jak przetrwać dorastanie własnych dzieci.

Frances E. Jensen, Amy Ellis Nutt

„Z naukową precyzją i przystępnym językiem "Mózg nastolatka" rzuca nowe światło na funkcjonowanie mózgu w okresie dorastania. Frances E. Jensen, neurolog o międzynarodowej sławie i matka dwójki chłopców, opierając się na badaniach i swoim klinicznym oraz rodzicielskim doświadczeniu proponuje rewolucyjne spojrzenie na naukową koncepcję rozwoju mózgu. Wnioski z jej rzetelnej i dogłębnej analizy Jensen w błyskotliwy sposób przekłada na praktyczne wskazówki dla rodziców i nauczycieli, jak pomóc ich nastoletnim podopiecznym przetrwać trudny okres dojrzewania i łagodnie wejść w dorosłość.

Cenne źródło informacji dla rodziców, pracowników socjalnych, nauczycieli i wszystkich osób, które w jakikolwiek sposób są związane z nastolatkami."

Opis ze strony księgarni internetowej


Unikat. Biologia wyjątkowości.

 Marek Kaczmarzyk

 

„Biologia uczy, że każdy z nas jest wyjątkowy już na samym początku naszego istnienia. Nasz rozwój jest realizacją potencjału, którego główną cechą jest właśnie niepowtarzalność. Perspektywa przyjęta w tej książce pozwala zrozumieć, jak bardzo ważne jest to, że każdy człowiek to unikat, i jak cenna jest różnorodność z tego wynikająca.

Mechanizmy, które sprzyjają różnorodności, są wpisane w rozwój człowieka. Mierząc wszystkich jedną miarą, narażamy się na straty, których nie można będzie odrobić. Dla dzieci oznacza to nieodkryte talenty, brak motywacji i przekonanie, że inny sposób myślenia to ich problem. Dla nas wszystkich może stać się przyczyną porażki w przyszłości, kiedy zabraknie ludzi myślących w nietypowy sposób, zdolnych rozwiązać problemy, których dzisiaj nie jesteśmy sobie w stanie wyobrazić.”

Opis ze strony księgarni internetowej

 

Rezyliencja. Jak ukształtować fundament spokoju, siły i szczęścia.

Hanson Rick, Hanson Forrest 

Co pozwala nam stawiać czoła wielu przeciwnościom? Dzięki czemu możemy nie tylko się z nimi zmierzyć i je pokonać, ale także wyjść z trudnej sytuacji silniejsi niż wcześniej? W jaki sposób kształtuje się nasza zdolność radzenia sobie z wyzwaniami i elastycznego przystosowywania się do zmiennych, nie zawsze sprzyjających okoliczności? Nasza droga życiowa zależy od trzech czynników: tego, jak radzimy sobie z trudnościami, jak chronimy swoje słabości oraz jak zwiększamy swoje zasoby. Nie zawsze mamy wpływ na innych ludzi i okoliczności zewnętrzne. Możemy jednak polegać na swoich siłach wewnętrznych, wzmacniać je i rozwijać. O tym, jak to robić, pisze w swojej książce Rick Hanson. Nasze mentalne zasoby stanowią o naszej rezyliencji, czyli umiejętności radzenia sobie z przeciwnościami i stawiania czoła wyzwaniom na drodze do wykorzystania pojawiających się możliwości. Książka napisana przyjaznym, jasnym i pełnym życzliwości stylem. Stanowi nieocenione źródło wiedzy i narzędzie do codziennej pracy.”

Opis ze strony księgarni internetowej

Prokrastynacja. Odłóż odkładanie na zawsze. Piotr Modzelewski

„W trakcie czytania kolejnych rozdziałów „Prokrastynacja. Odłóż odkładanie na zawsze”, pojawia się przede wszystkim zrozumienie sensu odróżniania prokrastynacji od lenistwa. Jeżeli termin „lenistwo” jest zamykający na możliwość zmiany, termin prokrastynacja otwiera i na możliwość poszukiwania przyczyny, i na zmianę wzorca zachowań. Piotr Modzelewski w swojej książce pokazuje, że powodów odkładania na później jest naprawdę bardzo dużo i uważne przyjrzenie się im, może nam pomóc, w zmianie tego schematu. Zamiast stać w miejscu i czuć wyrzuty sumienia, że nie robimy tego, co naprawdę ważne, możemy odnaleźć autentyczną przyczynę naszego odkładania na później i ją przepracować”.

Opis ze strony księgarni internetowej

Mapy twoich myśli.

Tony Buzan

„Wystarczy spojrzeć na przykłady zapisków genialnych twórców, takich jak Edison, Leonardo da Vinci czy Beethoven, by zrozumieć, jak daleko odbiegają od martwego schematu ,,linijka pod linijką". Przedstawiona tu koncepcja jest rewolucją w pracy umysłowej! Okazuje się bowiem, że sposób, w jaki zapisujemy myśli, albo ogranicza, albo pobudza naszą kreatywność oraz sprawność pamięci. Mapy twoich myśli należą do najważniejszych książek napisanych na przełomie wieków dla osób, które pragną w pełni wykorzystać potencjał swojego umysłu. Ten wyjątkowy podręcznik wyjaśnia fundamentalne zasady przebiegu procesów myślowych w mózgu oraz ukazuje, jak uwolnić niewykorzystaną potęgę myślenia i nią pokierować.”

Opis ze strony księgarni internetowej

Siła małych celów. Zasada 1%, czyli jak osiągnąć sukces dzięki drobnym zmianom.    Tom O`Neil

„Jeżeli nienawidzicie swojej pracy, tkwicie w związku, z którego uleciała już dawna magia, albo walczycie ze zbędnymi kilogramami, Tom O’Neil podpowiada, co zrobić, aby odnieść sukces za pomocą zasady jednego procenta.

Przykłady z życia wzięte, proste zadania do wykonania oraz 30-dniowy, starannie ułożony program. Wystarczy spróbować, a zasada jednego procenta przeniknie na stałe do waszego sposobu myślenia,  a wy sami zaczniecie wreszcie żyć pełnią życia.

Okazuje się, że duże i trwałe sukcesy osiąga się dzięki drobnym - niejako jednoprocentowym - zmianom, które wprowadza się w życie po jednej za każdym razem.”

Opis ze strony księgarni internetowej

Szwecja czyta. Polska czyta.   Katarzyna Tubylewicz, Agata Diduszko-Zyglewska                                                                                       

„Badania Biblioteki Narodowej pokazują, że książki czyta dziś zastraszająco niski odsetek zarówno dorosłych, jak i młodych Polaków. Tylko kilkanaście procent naszych rodaków sięga po sześć lub więcej książek rocznie. W Szwecji czyta większość społeczeństwa. Przeciętny Szwed na czytanie poświęca 20 minut dziennie. Szwedzka literatura podbija też świat, choć pisana jest w języku, którym mówi zaledwie dziewięć milionów ludzi. Jak to możliwe, że w tym niedalekim od nas kraju czytanie jest czymś tak powszechnym, autorzy otrzymują wysokie honoraria, biblioteki dla dorosłych i dla dzieci pełne są nowości, a literatura jest oczkiem w głowie rządzących?

Czy szwedzki sposób patrzenia na literaturę i promocję czytelnictwa różni się od naszego? Czy Szwecja mierzy się z podobnymi do naszych problemami? I w jaki sposób walczymy dziś o poprawę czytelnictwa w Polsce? Na te i wiele innych pytań odpowiadają autorki książki.”

Opis ze strony księgarni internetowej

Jak zachęcać do czytania? Minilekcje dla uczniów gimnazjum i liceum. Kelly Gallagher

„Poradnik dla nauczycieli, którzy szukają sposobów na przekonanie swoich uczniów do czytania. Autor książki – doświadczony nauczyciel – stworzył metodę, która pomaga polonistom w dyskretnym i skutecznym kształtowaniu aktywnych postaw czytelniczych. Liczne ćwiczenia zawarte w książce umiejętnie wskazują uczniom pułapki stojące przed niewprawnym czytelnikiem. Zachęcają do codziennej lektury oraz kształtują umiejętność rozumienia czytanego tekstu. Książka została przygotowana tak, by można ją było bez trudu wykorzystać podczas pracy w szkole. Zawarte w publikacji krótkie zestawy ćwiczeń należy stosować w trakcie lekcji jako rozgrzewające przerywniki, które stopniowo przemieniają uczniów w świadomych czytelników.”

Opis ze strony księgarni internetowej

To Twoje życie. Pokochaj je.

Katarzyna Miller, Joanna Olekszyk

„Psycholożka Katarzyna Miller wspólnie z dziennikarką Joanną Olekszyk w 24 rozmowach-lekcjach poruszają tematy bliskie każdemu z nas: problem z poczuciem własnej wartości, samotność w związku, lęk przed bliskością, sztywność w relacjach, nieumiejętność wyznaczania granic, głód akceptacji, bolesne dzieciństwo czy dawne urazy. Tłumaczą, skąd się wzięły i jaką rolę mają do odegrania. Radzą, by spojrzeć na nie w nowy sposób i włożyć trochę wysiłku w zmianę swojego myślenia (pomogą w tym praktyczne ćwiczenia pod koniec każdego rozdziału). Ostatecznie to tylko od ciebie zależy, jakie będziesz mieć życie. A może być naprawdę cudowne!

Opis ze strony księgarni internetowej


Nastolatki. Kiedy pozwolić? Kiedy zabronić?

Robert J. MacKenzie

Autor bestsellera „Kiedy pozwolić? Kiedy zabronić?” ratuje nas ponownie! Tym razem poradnikiem dla rodziców nastolatków, w którym wyjaśnia, jak skutecznie wprowadzić dyscyplinę, wspomóc właściwy rozwój nastoletniego dziecka oraz zbudować z nim trwałą i zdrową relację.

Dzięki lekturze dowiesz się, jak: zrozumieć swojego upartego i zbuntowanego nastolatka, ustalić jasne, solidne i zdrowe granice, które Twoje dziecko uszanuje, zmotywować młodego człowieka do komunikacji i współpracy, rozwinąć w sobie cierpliwość i tolerancję dla zachowań typowych dla nastolatków, egzekwować jasne i logiczne konsekwencje za złe zachowanie, decydować o przyznaniu dodatkowych przywilejów i większej swobody.

Powyższy opis pochodzi od wydawcy.

 

 

Propozycje książkowe dla uczniów dostępne w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Nowym Sączu Filii w Gorlicach


Seria książek : Chcę być kimś!  T.1 – 3 Michał Zawadka

"Chcę być kimś! czyli jak osiągać cele w czasach, gdy wszyscy dookoła mają wywalone" to jedyna seria polskich książek dla młodzieży z zakresu rozwoju osobistego. Publikacja swoją treścią pyta, odpowiada, prowokuje do myślenia i działania. Rozwiązuje problemy, kiedy trzeba daje przysłowiowego „kopa” i zmienia sposób podejścia do życia, by po przeczytaniu młody człowiek zrozumiał siebie i raz na zawsze zapamiętał, że JEST WYJĄTKOWY i ma prawo odnieść sukces! Oczywiście przy swoim zaangażowaniu… :) „Chcę być kimś” to nie tylko książka, to sposób myślenia i życia. Dzięki niej czytelnicy zbudują wiarę w siebie i zainspirują się do działania. To „miejsce”, w którym młodzi ludzie, zamiast usłyszeć paplanie, że są do „bani” i że do niczego się nie nadają, dowiedzą się, jak wiele znaczą i jak dużo są w stanie zdziałać. Autor wskazuje, jak budować wartościowe relacje i podejmować odpowiednie decyzje. Michał Zawadka docenia indywidualność każdego odbiorcy, pokazuje wagę proaktywności i samodyscypliny.”

Opis ze strony księgarni internetowej


Nastolatkiem być... Opowiadania terapeutyczne dla młodzieży wraz ze scenariuszami zajęć biblioterapeutycznymi.

Dominika Banaś,Lidia Ippoldt, Marta Jurek

„Okres adolestencji jest szczególnie ważny, to okres licznych przemian. Jest to czas, w którym młody człowiek nabywa nowych umiejętności, uczy się podejmowania dojrzałych decyzji, radzenia sobie z problemami. Częste przechodzenie przez kolejne fazy adolestencji staje się źródłem licznych problemów, które dotykają młodych ludzi i ich rodziców, a sposoby ich rozwiązywania determinują dalszy rozwój psychiczny młodzieży. Książka zawiera teksty terapeutyczne, z których mogą skorzystać nauczyciele ale także młodzi czytelnicy.

Opis ze strony księgarni internetowej


Techniki samorozwoju

Natalia Minge, Krzysztof Minge

Lektura poradnika, dzięki licznym wskazówkom, poradom i ponad 150 ćwiczeniom, pomoże ci w pełni wykorzystać niezwykłe możliwości twojego mózgu. Przekonasz się również, że ludzka pamięć właściwie nie ma ograniczeń – trzeba tylko nauczyć się z niej właściwie korzystać!

Dzięki poradnikowi dowiesz się m.in.:

- jak poszerzyć pole widzenia i dzięki temu czytać szybciej?

- na czym polega metoda haków – jedna z technik zapamiętywania?

- w jaki sposób żonglowanie wpływa na rozwój umysłu?

- po co ci szczęśliwy długopis na egzaminie?

- jak uczyć się słówek w języku obcym metodą wyzwalaczy?

Powyższy opis pochodzi od wydawcy.



Biblioteka Pedagogiczna w Gorlicach przy ul. Wróblewskiego 10 (Dom Nauczyciela)

Zaprasza w następujących godzinach:

poniedziałek    10:00 - 17:00

wtorek             10:00 - 17:00

środa               10:00 - 15:00

czwartek          10:00 - 17:00

piątek               10:00 - 17:00



GRADKA DLA MIŁOŚNIKÓW LITERATURY 
- ważniejsze wydarzenia literackie, w których możesz wziąć udział nie wychodząc z domu. 
Link dla zainteresowanych poniżej:

http://karnet.krakow.pl/wydarzenia/literatura,25



SPRAWOZDANIE  Z  DZIAŁAŃ  PODJĘTYCH  W RAMACH  NARODOWEGO  PROGRAMU  ROZWOJU CZYTELNICTWA  W  ZESPOLE  SZKÓŁ  ZAWODOWYCH  IM.  STANISŁAWA  WYSPIAŃSKIEGO  W BOBOWEJ

 

   W ramach NPRCz  –  Priorytet III, dotyczącego rozwijania zainteresowań uczniów przez promowanie
i wspieranie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości  wydawniczych – biblioteka szkolna Zespołu Szkół Zawodowych im. Stanisława Wyspiańskiego w Bobowej otrzymała 28.09.2020r. środki finansowe na zakup książek, w sumie 15000 zł, w tym 12000 zł to środki pochodzące z dotacji  oraz 3000 zł  to wkład organu prowadzącego czyli Starostwa Powiatowego w Gorlicach. Księgozbiór biblioteki wzbogacił się o 500 książek, w tym 213 egzemplarzy lektur zgodnych z podstawą programową. Ponadto zakupiono cieszące się popularnością nowości wydawnicze. Poza zakupem książek jako szkoła otrzymująca dofinansowanie, zostaliśmy zobligowani do realizacji działań promujących czytelnictwo.



Zaplanowano i zrealizowano następujące działania:

1.   Zakupy książek konsultowane były z uczniami, nauczycielami i rodzicami. We wrześniu 2020r. wśród uczniów, rodziców i nauczycieli przeprowadzono ankietę dotyczącą tytułów książek, które chcieliby znaleźć w naszej bibliotece. W oparciu o ankietę oraz po konsultacji z kierownikiem Biblioteki Publicznej w Bobowej została przygotowana lista książek, zaakceptowana przez Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski.

2.  Została podjęta współpraca z Biblioteką Pedagogiczną w Gorlicach. Współpraca z Biblioteką Publiczną w Bobowej trwa od lat.

3.  Wydarzenia promujące czytelnictwo z udziałem uczniów.

·         Uczniowie naszej szkoły wzięli udział w wydarzeniu lokalnym -  „Narodowe Czytanie Balladyny” Juliusza Słowackiego, które miało miejsce w Parku przyrodniczo geologicznym w Bobowej z udziałem nauczycieli z naszej szkoły.

·          W ramach współpracy z Centrum Kultury i Promocji Gminy Bobowa, oraz z Biblioteką Publiczną młodzież naszej szkoły wzięła udział w XXI Międzynarodowym Festiwalu Koronki Klockowej. Uczniowie zwiedzili wystawę i zapoznali się z literaturą związaną z koronkarstwem – nowością wydawniczą „Bobowska Koronka Klockowa – Wizytówka Marki Karpackiej” autorstwa Anny Rumińskiej.   

·         „ Bobowa, Historia, Zabytki ” – akcja promująca książkę pod tym samym tytułem. W czytelni przygotowano wystawę związaną z historią Bobowej i ludźmi związanymi z Bobową na przestrzeni dziejów. Wyeksponowano i udostępniono uczniom wszystkie książki o Bobowej, znajdujące się w bibliotece szkolnej.                     

 

     

   
    

·         „ Patroni 2020 roku”- uczczenie pamięci o dokonaniach czwórki Polaków oraz dwóch ważnych wydarzeń w historii.  – wystawa  promująca książki biograficzne i historyczne.       

·         „ Książka najlepszym przyjacielem na długie jesienne wieczory” – wystawa polecająca nowości Biblioteki Publicznej w Bobowej.

                                                                

 

·          „Olga Tokarczuk i jej twórczość” – gazetka przybliżająca postać Noblistki i jej książki.                                                

·         „Najlepiej czytająca klasa w szkole” oraz „Najlepiej czytający uczeń” (całoroczny konkurs)     

·          „Zakładka do książek”  (konkurs).

  

     

·         Na stronie szkoły umieszczone zostały propozycje nowości wydawniczych wraz z recenzjami z księgozbioru Biblioteki Pedagogicznej w Gorlicach, przeznaczone dla uczniów, rodziców, nauczycieli.

·          Wychowawcy klas przygotowali w formie zdalnej zajęcia z młodzieżą według scenariuszy przygotowanych przez pracowników Biblioteki Pedagogicznej w Gorlicach, którzy udostępnili scenariusze zajęć w formie online ( w czasie zdalnego nauczania).

·         Na stronie szkoły zamieszczono również informacje o wydarzeniach literackich, w których każdy może wziąć udział nie wychodząc z domu (czas pandemii).

4.    W związku z zamknięciem szkół w październiku i brakiem możliwości zorganizowania zebrań z rodzicami  na stronie szkoły umieszczony został list otwarty, skierowany do rodziców a napisany przez pracowników Biblioteki Pedagogicznej w Gorlicach pt. „Wpływ czytania na rozwój młodego człowieka”.

5.    Organizacja pracy biblioteki szkolnej została dostosowana do potrzeb uczniów aby mieli możliwość wypożyczania książek na okres ferii zimowych i wakacji.

6.    Poszczególne klasy realizowały projekty promujące czytelnictwo i książki.



Projekty edukacyjne z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej realizowało

8 oddziałów klasowych. Poniżej przedstawiono krótki opis zrealizowanych projektów:


Klasa IaT – „ Poznajemy życie i twórczość patrona szkoły Stanisława Wyspiańskiego”. Celem projektu było zaznajomienie z życiem i twórczością artysty. Z wybranych książek i zasobów internetowych wybrano fragmenty przedstawiające życiorys poety, słynne cytaty z jego dzieł oraz reprodukcje prac malarskich i projekty przestrzenne artysty.  Klasę podzielono na trzy grupy, którym przydzielono wybrane kwestie do przygotowania, głośnego przeczytania i prezentacji w trakcie lekcji wychowawczej. Fragmenty tekstu zostały wzbogacone prezentacją reprodukcji dzieł malarskich i pokazem  filmów z uroczystości Obchodów Dni Patrona Szkoły, prezentujących scenki z „Wesela”. Szczególną uwagę zwrócono na związki artysty z Bobową, bogatą twórczość oraz miejsca pamięci poświęcone Stanisławowi Wyspiańskiemu.

Klasa IaSB  – „Dzień głośnego czytania fragmentów „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. Uczniowie przygotowali mini spektakl oparty na fragmencie utworu z podziałem na role. Czytaniu tekstu towarzyszył podkład muzyczny.

Klasa IIaT  – „To warto przeczytać”. Konkurs na plakat reklamujący wybraną książkę ze zbiorów biblioteki szkolnej. Głównym celem konkursu było stworzenie plakatu, który zainspiruje do czytania książek, popularyzację czytelnictwa, rozwijanie wyobraźni i twórczego myślenia, kreatywności a także przybliżenie wiedzy na temat plakatu jako formy sztuki użytkowej. Wszystkie wykonane przez uczniów plakaty były bardzo pomysłowe i wykonane różnymi technikami. Nagrodzone prace będą stanowić dekorację w klasopracowni j. polskiego, a także zachęcać uczniów do czytania.

Klasa IIbT  – „Twórczość artystyczna Stanisława Wyspiańskiego”. Konkurs plastyczny skierowany do całej społeczności szkolnej. Klasa na podstawie zasobów biblioteki szkolnej zapoznała się z twórczością artystyczną St. Wyspiańskiego. Na podstawie zgromadzonej wiedzy uczniowie opracowali regulamin konkursu. Celem konkursu było poszerzenie wiedzy na temat patrona szkoły, rozwijanie zainteresowań twórczych oraz mobilizowanie do pracy nad własnymi uzdolnieniami. Klasa zrealizowała również inne projekty czytelnicze : -  „Nie jestem sam, ja książkę mam!”, którego celem było rozwijanie i poszerzanie wiedzy o świecie, wspomaganie rozwoju emocjonalnego i moralnego młodzieży oraz kształtowanie pozytywnych postaw.  – „Książki nigdy nie bywają w złym humorze”, który miał na celu zapobiegać uzależnieniom od telefonów i komputerów.

Klasa IIaSB  – „Znani Bobowianie w historii miasta – Bolesław Wieniawa Długoszowski”. Celem projektu było przedstawienie osoby Bolesława Długoszewskiego, postaci niezwykle barwnej, znanej szczególnie
w dwudziestoleciu międzywojennym, adiutanta Marszałka Józefa Piłsudskiego. Ze wskazanych książek udostępnionych przez bibliotekę szkolną wybrano fragmenty mówiące o będącej przedmiotem projektu postaci. Klasę podzielono na małe grupy, którym przydzielono poszczególne kwestie do przygotowania 
i głośnego przeczytania w trakcie lekcji wychowawczej. Fragmenty tekstu zostały uzupełnione projekcją dostępnych filmów ukazujących historię życia Bolesława Wieniawy Długoszewskiego, a także relacje
z uroczystości związanych z odsłonięciem popiersia tego człowieka w Bobowej. Klasa udała się również do miejsca gdzie w Bobowej znajduje się popiersie Marszałka Józefa Piłsudskiego i Bolesława Wieniawy Długoszowskiego. Celem projektu było między innymi zachęcenie uczniów do czytania książek, ogólne ukazanie wartości płynących z czytania, lepsze poznanie historii Bobowej i znanych związanych z nią osób, kształtowanie umiejętności korzystania z książek pod kątem wyszukiwania informacji , zachęcenie do czytania jako formy hobby oraz rozrywki będącej alternatywą dla telewizji, Internetu czy telefonów komórkowych.

Klasa IIbSB  – „Ubierz się w książkę”. Zorganizowany konkurs klasowy zachęcił uczniów do odwiedzenia biblioteki szkolnej w celu wyszukania książek, w które mogli „ubrać” siebie. Był to konkurs polegający na wkomponowaniu okładki książki w pasujące do niej otoczenie, osobę tak by powstało złudzenie jedności z książką. Dużą rolę odegrała perspektywa, organizacja tła, poza czy pasujący strój. Uczniowie mogli wykazać się kreatywnością i zaprezentować oryginalne pomysły.


Klasa IIIaSB  - „Tworzymy blog promujący czytelnictwo wśród koleżanek i kolegów – Świat Naszych Książek”. Celem projektu była popularyzacja czytelnictwa w gronie rówieśników. Każdy uczeń miał przygotować recenzję swojej ulubionej książki, którą ostatnio przeczytał. Na lekcji wychowawczej uczniowie promowali swoją ulubioną książkę. Klasa utworzyła blog promujący czytelnictwo. Dwie uczennice wyszukały stronę do tworzenia darmowych blogów, pozostali uczniowie opisali swoją ulubioną książkę. Następnie wszystkie informacje zostały zamieszczone na klasowym blogu  „Świat Naszych Książek”. Efekty  projektu : powstanie bloga klasowego promującego książki, zachęcanie do czytania osób które bardzo mało czytają.

Klasa IVaT – „Albumy z dziełami Stanisława Wyspiańskiego i wirtualne wędrówki z aplikacją Google Arts & Culture”. Celem projektu była popularyzacja dzieł sztuki Stanisława Wyspiańskiego w klasycznej
i nowoczesnej formie prezentacji. Na lekcji wychowawczej uczniowie zostali podzieleni na grupy, każda otrzymała album z dziełami artysty, uczniowie mieli za zadanie wybrać z albumów jeden interesujący ich obraz oraz zapoznać się z informacją dotyczącą wybranego dzieła. Kolejnym etapem było odnalezienie tego samego obrazu w aplikacji Google Arts & Culture. Aplikacja uruchomiona w telefonach uczniów umożliwiła zobaczenie wybranego dzieła w bardzo dużej rozdzielczości, dzięki temu mogli dostrzec szczegóły, których nie widać w albumach książkowych. Można było również zobaczyć  wybrany obraz
w jego rzeczywistych rozmiarach. Kolejnym zadaniem było zaprezentowanie przez grupy wybranego dzieła z krótkim uzasadnieniem wyboru. Ostatnia część lekcji poświęcona była dyskusji na temat wybranych dzieł  Stanisława Wyspiańskiego, oraz zalet i wad przedstawionych form prezentacji. Efekty projektu : zachęcenie uczniów do pogłębiania wiedzy na temat dzieł sztuki artysty, odkrycie zalet i uroku albumów książkowych, zapoznanie się z nowoczesnymi metodami prezentacji dzieł sztuki dzięki aplikacjom internetowym, odkrycie możliwości oglądania dzieł sztuki z muzeów całego świata w różnych formach prezentacji, dostrzeżenie zalet uzupełniania się klasycznej i nowoczesnej formy prezentacji dzieł sztuki. 

7.  Przy zakupie książek uwzględniono potrzeby uczniów niepełnosprawnych. Wzięto pod uwagę propozycje pedagoga szkolnego, nauczycieli, wychowawców. Zakupiono audiobooki, książki o tematyce terapeutycznej, dla rodziców i nauczycieli książki dotyczące problemów osób niepełnosprawnych, książki dla uczniów niedostosowanych społecznie, książki poruszające problemy tolerancji, wyrozumiałości, integracji i pomocy innym.



Program zintegrował różnorodne działania nauczycieli bibliotekarzy, rodziców, dyrektora szkoły oraz rady pedagogicznej wokół promocji czytelnictwa w szkole, a także w środowisku.  Przyczynił się także do wzbogacenia współpracy z innymi bibliotekami. Fundusze z NPRCz zostały przez bibliotekę szkolną w pełni wykorzystane. Dzięki udziałowi w programie biblioteka wzbogaciła księgozbiór nie tylko o lektury szkolne, 
ale też o książki zgodne z potrzebami i zainteresowaniami czytelników.
Nowości zakupione do biblioteki to bardzo atrakcyjne książki, często bestsellery, książki poczytnych autorów. W związku z krótkim czasem na realizację zadań z NPRCz prace przebiagały bardzo intensywnie.
Czas pandemii oraz przejście na zdalne nauczanie również miało wpływ
na realizację zadań, niektóre z nich przeprowadzane były on-line.
Mamy nadzieję, że po powrocie uczniów do szkoły biblioteka ożyje, wzrośnie zainteresowanie i aktywność czytelnicza, a regały z nowościami przyciągać będą coraz większą liczbę uczniów. Myślimy, że nowodoposażony księgozbiór dostarczy uczniom wielu wrażeń, rozbudzi zainteresowania, dyskusje na temat przeczytanych książek oraz zainicjuje nowe, ciekawe działania
na rzecz promowania czytelnictwa. 








Książki zakupione do biblioteki szkolnej w ramach Narodowego 

Programu Rozwoju Czytelnictwa:

 

 

 

 

 

  




Lp.

Tytuł

Autor

          1           

(NIE) miłość. Z tobą i bez Ciebie

N. Socha

          2           

12 prac Herkulesa

Agatha Christie

          3           

12 życiowych zasad

Jordan B. Peterson

          4           

2586 kroków. Fabryka snów

A. Pilipiuk

          5           

365 dni. Ten dzień. Kolejne 365 dni.  /Zestaw 3 książek

Blanka Lipińska

          6           

41 dni nadziei

Tami Oldham Ashcraft

          7           

48 tygodni

Magdalena Kordel

          8           

A gdyby tak…

S. Trojanowska

          9           

ADHD nadpobudliwość psychoruchowa

R.Portmann

        10         

Afery i skandale II RP

S. Skoper

        11         

Alabama Summer (tom 1) Moje miejsce na ziemi

J. Daniels

        12         

Alabama Summer (tom 2) Wszystko, czego pragnę

J. Daniels

        13         

Alabama Summer (tom 3) Gdy upadnę

J. Daniels

        14         

Alabama Summer (tom 4) Nasze miejsce na ziemi

J. Daniels

        15         

Anielska zima

A.Tyl

        16         

Bez odwrotu

T. Gerritsen

        17         

Bez pożegnania

H.Coben

        18         

Biały ptak

R.J. Palacio

        19         

Bieguni

O. Tokarczuk

        20         

Blondynka na Orinoko

B. Pawlikowska

        21         

Blondynka na Rio Negro

B. Pawlikowska

        22         

Bobowa miasto św. Zofii - album

A. Bara, J. Jaśkowiec

        23         

Bóg ulicy. Poruszająca spowiedź bossa narkobiznesu

Dimas Salaberrios

        24         

Było minęło…Wspomnienia

Bohdan Korzeniewski

        25         

Chłopiec w pasiastej piżamie

John Boyne

        26         

Chrobot. Życie najzwyklejszych ludzi świata

Tomek Michniewicz

        27         

Ciasta

Ewa Wachowicz

        28         

Cichociemni. Elita polskiej dywersji

K.Śledziński

        29         

Covid-19: pandemia, która nie powinna była się zdarzyć i jak nie dopuścić do następnej

Debora MacKenzie

        30         

Cuda malarstwa

 

        31         

Czarnobylska modlitwa. Kronika przyszłości

Swietłana Aleksijewa

        32         

Czas leczy rany

J. Kruszewska

        33         

Człowiek nietoperz

Jo  Nesbo

        34         

Czołem, nie ma hien

A. Meller

        35         

Czuły Narrator

O. Tokarczuk

        36         

Czuły narrator

O. Tokarczyk

        37         

Czysty KOD

Robert C. Martin

        38         

Doktryna szoku

Naomi Klein

        39         

Dom dzienny dom nocny

O. Tokarczuk

        40         

Dom umarłych. Syberyjska katorga w czasach carów

D. Beer

        41         

Dwie twarze. Życie prywatne morderców z Auschwitz

Nina Majewska – Brown

        42         

Dyslektyczne talenty

Brock L. Fernette

        43         

Echo Serca

P. Liana

        44         

Echo Serca

P. Liana

        45         

Efekt Lucyfera

Philip Zimbardo

        46         

Ekstradycja

Remigiusz Mróz

        47         

Fall Weiss Najazd na Polskę 1939

Robert Forczyk

        48         

Franciszek. Opowieść o papieżu z końca świata

A.Nożyńska-Demianiuk

        49         

Gra o tron.

George R.R. Martin

        50         

Grunwald 1410

J. Wróbel

        51         

Gwiazdy Drugiej Rzeczypospolitej

S. Koper

        52         

Harry Potter. Pakiet: Tomy 1-7

Rowling J.K

        53         

Hobbit, czyli tam i z powrotem

Tolkien

        54         

HTML i CSS

Jon Duckett

        55         

Husaria Duma polskiego oręża

R. Sikora

        56         

Immunitet

Remigiusz Mróz

        57         

Integracja sensoryczna a zaburzenia uczenia się

A. Jeans Ayres

        58         

Inwigilacja

Remigiusz Mróz

        59         

Ja, futbol

Zlatan Ibrahimović

        60         

Jadłonomia po polsku

Marta Dymek

        61         

Jak mówić do nastolatków, żeby nas słuchały. Jak słuchać, żeby z  nami rozmawiały

Adele Faber        

        62         

Jak przestać się martwić i zacząć żyć

Dale Carnegie

        63         

Jak Przyciągać Dobre Rzeczy

M.R. Estape

        64         

Jak się nie zakochać

Nina Majewska Brown

        65         

Jan Paweł II. W stulecie urodzin Karola Wojtyły

Krzysztof Żywczak                      

        66         

JAVA SCRIPT i JQUERY

Jon Ducket

        67         

JAVA” Podstawy, wyd.XI

Cay Horstman

        68         

Jeżycjada. Pakiet: Tomy 1-22

Małgorzata Musierowicz

        69         

Kasacja

Remigiusz Mróz

        70         

Klan Wyspiańskich

J. Tomkowski

        71         

Kobe Bryant. Showman

Roland Lazenby

        72         

Konan Destylator

A. Pilipiuk

        73         

Kontratyp

Remigiusz Mróz

        74         

Królestwo

Jo Nesbo

        75         

Królestwo

Nesbo Jo

        76         

Krótka historia czasu

Hawking Stephen

        77         

Księgi Jakubowe

Olga Tokarczuk

        78         

Księżniczka z lodu

Camilla Lackberg

        79         

Liczby Charona

Marek Krajewski

        80         

Lista Schindlera

Thomas Keneally

        81         

Magiczne miejsce

A. Krawczyk

        82         

Mała Norymberga. Historie katów z Gross Rosen

A.  Dobkiewicz                           

        83         

Mała wielka zmiana

Robert B. Cialdini

        84         

Marzenia, które się spełniają

A. Krawczyk

        85         

Mężczyźni są z Marsa kobiety są z Wenus

John Gray

        86         

MotoznaFca, czyli jaki samochód wybrać

Sebastian Kraszewski

        87         

Najlepsi z najlepszych. Mistrzowie futbolu

 

        88         

Najpiękniejsze obrazy

L. Ristujczina

        89         

Nawałnica mieczy. Krew i złoto

 

        90         

Nawałnica mieczy. Stal i śnieg

 

        91         

Nawyki warte miliony. Jak nauczyć się zachowań przynoszących bogactwo

Brian Tracy

        92         

Nowe historyjki społeczne

Card Gray

        93         

Obiady

E. Wachowicz

        94         

Obsługa kelnerska. Klasa mistrzowska

 

        95         

Ochotnik

J. Fairweather

        96         

Ogień i furia

Michael Wolff

        97         

Olimpijscy herosi. Pakiet: Tomy 1-5

Rick Riordan

        98         

Opowiadania bizarne

O. Tokarczuk

        99         

Opowieści z Narnii. Pakiet: Tomy 1-7

Clive Staples Lewis

      100       

Oskarżenie

Remigiusz Mróz

      101       

Osobisty przewodnik po Pradze

M. Szczygieł

      102       

Ostatnie historie

O. Tokarczuk

      103       

Overlord. Pakiet: Tomy 1-8

Maruyama Kugane

      104       

Pechowa dziewczyna

A. Mantorska

      105       

Percy Jackson i bogowie olimpijscy.

Pakiet: Tomy 1-5

Rick Riordan

      106       

Pianie kogutów, płacz psów

W. Tochman

      107       

Pięć kilometrów do bomby. Rowerem przez Afrykę

E. Wiejaczka, T. Budzioch 

      108       

Pięćdziesiąt twarzy Greya

EL James

      109       

Piękne złamane serca

Kami Garcia

      110       

Planeta K. Pięć lat w japońskiej korporacji

Piotr Milewski

      111       

Plus minus 16. Jasne dni, ciemne dni

K. Ryrych

      112       

Plus minus 16. Kawa z kardamonem

J. Jagiełło

      113       

Plus minus 16. O melba!

G. Bąkiewicz

      114       

Poczet królów i książąt Polski

 

      115       

Podróż ludzi Księgi

O. Tokarczuk

      116       

Pokonać dysleksję.

Sally Shaywitz

      117       

Policja 

Jo Nesbo

      118       

Polska 1939. Pierwsi przeciw Hitlerowi

Roger Moorhouse

      119       

Polskie Archiwum X

Litka Piotr

      120       

Polskie pieśni patriotyczne

 

      121       

Ponad wszystko

Yoon Nicola

      122       

Portrety mistrzów. Stanisław Wyspiański

L. Ristujczina

      123       

Portrety nie tylko sławnych osób z dysleksją

Marta Bogdanowicz

      124       

Potęga pewności siebie

Brian Tracy

      125       

Potęga podświadomości

Jordan B. Peterson

      126       

Potęga sportu

 

      127       

Prawiek i inne czasy

O. Tokarczuk

      128       

Precedens

Remigiusz Mróz

      129       

Proroctwo które można wypełnić

Pelanowski A

      130       

Prowadź swój pług przez kości umarłych

O. Tokarczuk

      131       

Przeminęło z wiatrem

M. Mitchel                                  

      132       

Przeżyłam Oświęcim

Krystyna Żywulska

      133       

Psychologia zmiany najskuteczniejsze narzędzia pracy z ludzkimi emocjami, zachowaniami i myśleniem

Mateusz Grzesiak                     

      134       

R. Lewandowski. Fantastyczna dziewiątka

Słonimski Maciej

      135       

R. Lewandowski. Nienasycony

Wilkowicz Paweł

      136       

Rewizja

Remigiusz Mróz

      137       

Roztopy – Nina Warwiłow

J. Pasierki

      138       

Rusz głową! C#

Jennifer Greene

      139       

Rzeźnia numer pięć

Kurt Vonnegut

      140       

Saga księżycowa. Księżycowa noc

Marah Woolf

      141       

Saga księżycowa. Księżycowy czar

Marah Woolf

      142       

Saga księżycowa. Księżycowy sen

Marah Woolf

      143       

Serce w skowronkach

Magdalena Kordel

      144       

Serce z piernika

Magdalena Kordel

      145       

Sezon na cuda

Magdalena Kordel

      146       

Sherlock Holmes wydanie kompletne. Tomy 1-3

Conan Doyl A

      147       

Siatkówka. Mistrzowska gra

Jarosław Kaczmarek, Frycz Wicha

      148       

Siła zdrowych nawyków

Joseph Mercola

      149       

Skoncentruj się

Anna Jurek

      150       

Srebrne skrzydła

C. Lackberg

      151       

Srebrny las. Lizzy Carbon i klub straceńców

M. Fesler

      152       

Srebrny las. Moje życie i inne takie …

S. Gessner

      153       

Stacja końcowa Auschwitz. Moja historia z obozu

Eddy de Wind                            

      154       

Stanger Things. Mroczne umysły

Gwenda Bond

      155       

Stanger Things. Mroczne umysły

Gwenda Bond

      156       

Stanisław Wyspiański

M. Romanowska

      157       

Starcie królów

 

      158       

System od Lenina do Putina

Braun Grzegorz  

      159       

Szafa

O. Tokarczuk

      160       

Taniec ze smokami cz. 1

 

      161       

Taniec ze smokami cz.2

 

      162       

Techniki samorozwoju czyli jak lepiej zapamiętywać i uczyć się szybciej

Natalia Krzysztof Minge,

      163       

Techniki zapamiętywania

Bartłomiej Boral

      164       

Testament

Remigiusz Mróz

      165       

To nie może być prawda

H. Dikta

      166       

Trenuj wzrok

Alicja Małasiewicz

      167       

Ty jesteś marką

Ks. Piotr Pawlukiewicz

      168       

Tylko morze zapamięta

M.A. Oleksa

      169       

Uczta wron. Cienie śmierci

 

      170       

Uczta wron. Sieć spisków

 

      171       

Umorzenie

Remigiusz Mróz

      172       

Uroczysko

Magdalena Kordel

      173       

Uwierz w siebie i działaj. Pokonaj wątpliwości, zostaw przeszłość za sobą i odkryj swój potencjał

Brian Tracy

      174       

W głębi lasu

Harlan Coben

      175       

W górach szaleństwa

Howard Phillips Lovercraft

      176       

W słusznej sprawie

D. Steel

      177       

Wichrowe wzgórza

Emily Bronte

      178       

Wiedźmin. Pakiet: Tomy 1-8

Sapkowski Andrzej  

      179       

Wieniawa. Szwoleżer na Pegazie

M. Urbanek

      180       

Wilki dwa. W obronie stada

Robert Litza Friedrich

      181       

Władca pierścieni (w komplecie 3 książki)

Tolkien

      182       

Włoskie lato

C. Elks

      183       

Wojna polsko – bolszewicka. Konflikt, który zmienił bieg historii

Kacper Śledziński

      184       

Wpływowe kobiety II RP

S. Koper

      185       

Wróć do mnie

Luigi Ballerini

      186       

Wschody i zachody słońca

A.Tyl

      187       

Wspólnik

J. Grisham

      188       

Wstań. Albo będziesz święty, albo będziesz nikim

Ks. Piotr Pawlukiewicz

      189       

Wszystko zaczyna się w głowie a kończy, gdy nie działasz

Karolina Cwalina Stępniak

      190       

Wszystko zaczyna się w głowie. Planuj, działaj, nie marudź!

Karolina Cwalina

      191       

Wybawiciel

JoNesbo

      192       

Wyjdź za mnie, kochanie

Krystyna Mirek

      193       

Wyrok

Remigiusz Mróz

      194       

Wyspiański. Dopóki starczy życia

M. Śliwińska

      195       

Wyspiański. Malarstwo

M. Romanowska

      196       

Za głosem serca

Joanne Mac Gregor

      197       

Zaginięcie

Remigiusz Mróz

      198       

Zaginiona

H.Coben

      199       

Zagubione w matematyce. Fizyka w pułapce piękna

Sabine Hosenfelder

      200       

Zakochaj się Julio

Natalia Sońska

      201       

Zamęt

V.V. Severski

      202       

Zanim odejdę

Marieke Nijkamp

      203       

Zanim się pojawiłeś

Moyes Jojo

      204       

Zanim zamkniemy drzwi

Elżbieta Jodko Kula

      205       

Zanurzeni w liczbach. Jak matematyka kształtuje nasze życie

Tammet Daniel

      206       

Zapomniany żołnierz

Guy Sajer

      207       

Zawsze będę przy tobie

T. Kieres

      208       

Zawsze w porę

A. Krawczyk

      209       

Zbrodnie prawie doskonałe

Michalewicz Izabela

      210       

Zgubiona dusza

O. Tokarczuk

      211       

Znachor

Dołęga Mostowicz

      212       

Zwyczajne cuda

A. Jeż

      213       

Żmijowisko

Chmielarz Wojciech

      214       

Życie prywatne elit artystycznych Drugiej Rzeczypospolitej

S. Koper

      215       

Życie. Instrukcja obsługi

P. Pawlukiewicz

Audiobooki


          1           

Dotykanie świata 

M. Kamiński

          2           

Dżuma

A. Camus                       

          3          `

Gloria victis

E. Orzeszkowa

          4           

Jądro ciemności

J. Conrad

          5           

Katedra

J. Dukaj                          

          6           

Nalewka zapomnienia

K. Bulicz-Kasprzak

          7           

Przedwiośnie

S. Żeromski

          8           

Rok 1984

G. Orwell                       

          9           

Światła września - Audiobook

Zafon

        10         

Wesele

S. Wyspiański

        11         

Zbrodnia i kara

F. Dostojewski

Lektury szkolne


          1           

Chłopi

W. Reymont                 

          2           

Dżuma

A. Camus                       

          3           

Gloria victis

E. Orzeszkowa             

          4           

Gra na wielu bębenkach

O. Tokarczuk               

          5           

Katedra

J. Dukaj                          

          6           

Madame

A. Libera                        

          7           

Opowieści galicyjskie

A. Stasiuk                       

          8           

Potop

H. Sienkiewicz              

          9           

Rok 1984

G. Orwell                       

        10         

Romeo i Julia

W Szekspir                    

        11         

Zbrodnia i kara

F. Dostojewski             

 

Sporządzono: 11.12.2020 r.

Comments