I. OTRZYMALIŚMY WSPARCIE FINANSOWE W RAMACH „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa” na lata 2016-2020 Priorytet 3: rozwijanie zainteresowań uczniów przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych
Cel główny: Uatrakcyjnienie księgozbiorów bibliotek szkolnych i pedagogicznych oraz wzmocnienie potencjału i roli bibliotek szkolnych i pedagogicznych.
Cele szczegółowe: 1. Zwiększenie atrakcyjności oferty bibliotek szkolnych i pedagogicznych przez zwiększenie udziału nowości wydawniczych w zbiorach bibliotek; 2. Wzrost dostępności książek w bibliotekach szkolnych i pedagogicznych; 3. Rozwój współpracy pomiędzy szkołami a bibliotekami publicznymi i bibliotekami pedagogicznymi.
II. PRZEPROWADZENIE
ANKIETY CZYTELNICZEJ WŚRÓD UCZNIÓW, RODZICÓW III. PODSUMOWANIE WYNIKÓW ANKIETY – UTWORZENIE LISTY KSIĄŻEK ZGODNIE Z WYBORAMI CZYTELNICZYMI IV. LIST OTWARTY DO RODZICÓW – WPŁYW CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ MŁODEGO CZŁOWIEKA V. WSPÓŁPRACA Z
BIBLIOTEKĄ PEDAGOGICZNĄ W GORLICACH ORAZ BIBLIOTEKĄ PUBLICZNĄ
Drodzy Rodzice w
ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa pracownicy Biblioteki
Pedagogicznej w Gorlicach skierowali do Państwa list otwarty. Biblioteka szkolna
„Wpływ
czytania na rozwój młodego człowieka” Szanowni Państwo, jeśli Wasze dzieci regularnie czytają książki, nie musicie czytać tego listu. Wiecie już wszystko co napisano poniżej! Jeśli natomiast nie lubią czytać, poświęćcie 5 minut na przeczytanie tego tekstu, może któryś z wymienionych argumentów do nich przemówi? Czytanie to umiejętność, a jedyny sposób by ją zdobyć to właśnie czytanie. Oto kilka powodów, dla których warto czytać i zachęcać dzieci do sięgnięcia po książkę: Czytanie to klucz do sukcesu. To brzmi jak banał, ale to prawda. Pomaga w karierze, otwiera drogę do dalszej edukacji, samokształcenia, które jest niezbędne w dzisiejszych czasach. Sprawia, że stajecie się bardziej interesującymi, kreatywnymi i świadomymi ludźmi. Osoby, które potrafią czytać trudne teksty mają przewagę nad innymi w erze informacji. Umiejętność czytania skomplikowanych tekstów może np. uchronić przed podpisaniem niekorzystnej umowy, manipulacjami medialnymi, pomaga troszczyć się o zdrowie (etykiety produktów). Czytanie chroni przed wyzyskiem. Trzeba znać swoje prawa. Im więcej wiemy, tym mniejszą przewagę nad nami mają inni. Ludzie sukcesu czytają i zachęcają do tego innych. Czytanie sprawia, że stajemy się bardziej atrakcyjnymi ludźmi. To nie żart! Badania wykazują, że szeroko rozumiana inteligencja jest drugim po wyglądzie czynnikiem decydującym o atrakcyjności w oczach innych. Czytanie to szacunek do siebie i do innych. Ludzie oczytani są bardziej pewni siebie, mają wyższą samoocenę. Lepiej się wypowiadają i argumentują swoje racje. Czytanie daje podstawę do krytycznej analizy świata, poszerza horyzonty. Wiesz więcej, więc możesz ocenić, kto ma rację i jak powinno się postępować. Czytanie pozwala lepiej poznać i zrozumieć kim jesteś. Czytanie to nie tylko poznanie losów fikcyjnych bohaterów, lecz także spojrzenie w głąb siebie. Wejście w „cudze buty” pozwala na przeżywanie sytuacji, które nie były naszym udziałem. Czytanie czyni człowieka wrażliwszym. Umiejętność odniesienia danej sytuacji do przykładów z literatury rozwija empatię, czyli zdolność do rozumienia innych. Czytanie usprawnia pracę mózgu. Czytanie to siłownia dla mózgu. Funkcjonowanie mózgu przypomina funkcjonowanie mięśni. Czytanie angażuje mózg znacznie bardziej niż oglądanie obrazów. Poprawia pamięć, koncentrację, rozwija wyobraźnię. Czytanie rozwija, wzbogaca słownictwo. Zdarza się, że czasami brakuje słów aby wyrazić to co się czuje. Nadużywamy wyrażeń typu „no wiesz…”, „no więc…”, „fajnie”, „po prostu”. Czytanie pozwala nie tylko poznać nowe słowa, ale też uczy jak płynnie ich używać. Osobie elokwentnej łatwiej jest funkcjonować w społeczeństwie. Czytanie obniża poziom stresu. Wg badań, czytanie przez kilkanaście minut dziennie obniża poziom stresu. Ludzie, którzy czytają są szczęśliwsi. Mają swój świat, przemyślenia. Odpowiednio dobrane książki mogą pomóc osobom mającym problemy psychiczne i zdrowotne (biblioterapia). „Nie mam czasu na czytanie” to najczęstszy argument osób, które nie czytają książek. Szkoła, praca, zajęcia dodatkowe, trochę rozrywki i… dzień minął. Warto czytać, tylko kiedy??? Czytanie zajmuje znacznie mniej czasu, niż nam się wydaje. Obliczono, że jeżeli przeciętna książka liczy ok. 300 stron, to do jej przeczytania potrzeba średnio 6-8 godzin. Czytając 30 minut dziennie, miesięcznie możemy skończyć dwie książki. Jak wygospodarować 30 minut dziennie? Na początek można: Ograniczyć korzystanie z „pożeraczy czasu” (komunikatorów, mediów społecznościowych) Stworzyć nawyk. Można np. spróbować czytać 30 minut przed snem. Naukowcy stwierdzili, że godzinę przed zaśnięciem powinno się ograniczyć korzystanie z urządzeń emitujących niebieskie światło (monitory komputerów, ekrany telewizorów i telefonów). Wykorzystać momenty. Książki (w wersji papierowej lub elektronicznej) można czytać w różnych sytuacjach, np. jadąc autobusem, samochodem, czekając na wizytę u lekarza… Najważniejsza wskazówka! Czytajmy dla przyjemności! Nie zamęczajmy się książkami, na które nie mamy ochoty (z wyjątkiem lektur i literatury, którą po prostu trzeba znać). W życiu musimy robić rzeczy, na które nie mamy ochoty, np. wstawać rano do pracy, chociaż wolelibyśmy sobie jeszcze pospać. Tak samo traktujmy książki-niektóre z nich trzeba znać, a dla przyjemności czytać inne…Jeśli po 30 minutach czytania z ulgą gasimy światło, to znaczy, że wybór nie był udany. Dobra książka wciąga. Życzymy wielu pięknych chwil z książką.
Z wyrazami szacunku Pracownicy Biblioteki Pedagogicznej w Gorlicach
Informujemy, że Biblioteka
Pedagogiczna w Gorlicach zaprasza do korzystania ze swoich zasobów bibliotecznych. Ciekawe pozycje i nowości biblioteczne zarówno dla uczniów,
rodziców jak i nauczycieli znajdują się na stronie szkoły w zakładce Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa.
|
Aktualności >